Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2009

ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟ (;)

Το παρακάτω άρθρο είναι από τα χθεσινά ΝΕΑ και ίσως ενδιαφέρει αυτούς που ασχολούνται με την ανώτατη εκπαίδευση (τουλάχιστον για τις πιθανές εξελίξεις

ΤΑ ΝΕΑ 12/11/2009

Ανατρέπουν τον νόμο Γιαννάκου
Νέος νόμος-πλαίσιο στα ΑΕΙ πιθανότατα τον Δεκέμβριο για αυτοτέλεια με λογοδοσία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκος Μάστορας

Νέο, λιτό νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία των πανεπιστημίων, με κύρια στοιχεία την κοινωνική λογοδοσία και τη χορήγηση ουσιαστικής αυτοτέλειας στα ιδρύματα, επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας. Ο νέος νόμος αναμένεται να αντικαταστήσει τον υπάρχοντα, που ψηφίστηκε επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου και για τον οποίο οι πανεπιστημιακοί ζητούν γερό λίφτινγκ, πιθανότατα τον Δεκέμβριο.


Η υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου συνάντησε χθες για πρώτη φορά τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων, οι οποίοι έθεσαν ζήτημα αλλαγών που πρέπει να γίνουν επειγόντως στον νόμο, προκειμένου να λειτουργήσουν καλύτερα τα ιδρύματά τους.
Η κ. Διαμαντοπούλου δεσμεύτηκε να απαντήσει στην επόμενη Σύνοδο Πρυτάνεων που θα πραγματοποιηθεί στις 11-12 Δεκεμβρίου στο Λαύριο, ωστόσο έδωσε στους πανεπιστημιακούς μια πρώτη γεύση των προθέσεων του υπουργείου, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει ήδη κάνει λόγο για την ανάγκη θέσπισης νέου νόμου ο οποίος θα λειτουργήσει ως πλαίσιο βασικών αρχών λειτουργίας των πανεπιστημίων και θα σέβεται τη διοικητική, την οικονομική και την ακαδημαϊκή τους αυτοτέλεια.
Μεταξύ των αλλαγών που ζητούν οι πανεπιστημιακοί, όπως δήλωσε ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Αθήνας κ. Κώστας Μουτζούρης που θα προεδρεύσει της Συνόδου, είναι η αλλαγή του τρόπου συγκρότησης των εκλεκτορικών σωμάτων για τις εκλογές καθηγητών, καθώς το σημερινό θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει μεγάλο πλήθος εξωτερικών κριτών έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα και καθυστερήσεις. Επίσης, οι πανεπιστημιακοί ζητούν την αλλαγή της διάταξης για τη συμμετοχή της φοιτητικής ψήφου στις πρυτανικές εκλογές και τις εκλογές καθηγητών, έτσι ώστε το ποσοστό που αναλογεί στους φοιτητές να συναρτάται με το ποσοστό συμμετοχής τους στις εκλογές και να μην είναι σταθερό όπως σήμερα, όπου ακόμα κι αν πάει μόνο ένας φοιτητής να ψηφίσει, η ψήφος του θα μετρήσει όσο ακριβώς θα μετρούσε αν ψήφιζαν όλοι.
Άλλες αλλαγές που εισηγούνται οι πανεπιστημιακοί αφορούν την αύξηση του αριθμού φυλάκων για καλύτερη φρούρηση των ιδρυμάτων, την απλοποίηση της διαδικασίας διανομής συγγραμμάτων, τη δυνατότητα των πρυτανικών αρχών να εκλέγονται για τουλάχιστον δύο συνεχόμενες θητείες, τη χορήγηση πραγματικής αυτοτέλειας στα πανεπιστήμια ώστε οι Σύγκλητοι να μπορούν να αποφασίζουν για περισσότερα θέματα και φυσικά την άμεση και γενναία αύξηση της χρηματοδότησης με παράλληλη αξιολόγηση και κοινωνική λογοδοσία. Οι πολυτεχνικές σχολές ζητούν επίσης την αναβάθμιση των πτυχίων τους σε μάστερ, ενώ όλοι οι πανεπιστημιακοί τάσσονται εναντίον της αναγνώρισης των κολεγίων.
Ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Αν. Μάνθος ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησης δεν συζητήθηκε το θέμα του πανεπιστημιακού ασύλου, καθώς οι πανεπιστημιακοί θεωρούν ότι το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο επαρκεί, εφόσον βέβαια εφαρμοστούν σωστά οι διατάξεις του.
Θέλουν να αποφασίζουν για τον αριθμό εισακτέων

ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ θέλουν να αποκτήσουν μεγαλύτερη ελευθερία στη διοίκησή τους, στη σύνταξη των τετραετών προγραμματισμών, των εσωτερικών τους κανονισμών και του τρόπου που γίνονται οι σπουδές, ανάλογα με τις διαφορετικές ανάγκες του κάθε ιδρύματος. Για παράδειγμα, τα πανεπιστήμια θέλουν να αποφασίζουν εκείνα πώς θα γίνεται π.χ. η αναπλήρωση μαθημάτων που χάνονται λόγω αποχής ή κατάληψης, αφού ο υπάρχων νόμος προβλέπει δυνατότητα για μόνο 2 εβδομάδες αναπλήρωσης, διαφορετικά θα χαθεί το εξάμηνο. Ωστόσο, αυτή η διάταξη δεν εφαρμόστηκε στη διάρκεια των περσινών καταλήψεων. Δεν αρνούνται την αναγκαιότητα εξωτερικής αξιολόγησης, η οποία πάντως μέχρι τώρα δεν έχει προχωρήσει με τους ρυθμούς που προβλέπονταν καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εγκαταλείψει τη νεοϊδρυθείσα ανεξάρτητη αρχή χωρίς κονδύλια. Θέλουν επίσης να αποκτήσουν λόγο στην επιλογή των φοιτητών τους, καθορίζοντας λ.χ. τη βαρύτητα του κάθε μαθήματος στις εξετάσεις και αποφασίζοντας τα ίδια τον αριθμό των εισακτέων τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: