Τρίτη, 21 Μαρτίου 2017

3rd Global report on adult learning and education. The Impact of Adult Learning and Education on Health and Well-Being; Employment and the Labour Market; and Social, Civic and Community Life

3rd Global report on adult learning and education. The Impact of Adult Learning and Education on Health and Well-Being; Employment and the Labour Market; and Social, Civic and Community Life


 UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL)

 09/2016



http://www.unesco.org/new/fr/media-services/single-view/news/global_report_on_adult_learning_and_education_calls_on_count/

Les pratiques d’enseignement et d’apprentissage avec le numérique : le cas des tableaux blancs interactifs et des tablettes numériques au sein des écoles de la Ville de Bruxelles

Les pratiques d’enseignement et d’apprentissage avec le numérique : le cas des tableaux blancs interactifs et des tablettes numériques au sein des écoles de la Ville de Bruxelles


  Roland, N., Choumane, M. & Vanmeerhaeghe, S.

  Université libre de Bruxelles

  12/2016



http://www.rean.be

Gender in the Global Research Landscape Report: Analysis of research performance through a gender lens across 20 years, 12 geographies, and 27 subject areas

Gender in the Global Research Landscape Report: Analysis of research performance through a gender lens across 20 years, 12 geographies, and 27 subject areas


 Elsevier Masson

 03/2017


https://www.elsevier.com/__data/assets/pdf_file/0008/265661/ElsevierGenderReport_final_for-web.pdf

Petites et moyennes universités

Petites et moyennes universités


 AIMÉ Pascal, PAQUIS François, FOUCAULT Marc, VERHAEGHE Damien, WAÏSS Guy

  Inspection générale de l'administration de l'Éducation nationale et de la Recherche

  03/2017


http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/174000174.pdf

Vocational pedagogies and benefits for learners. Practices and challenges in Europe

Vocational pedagogies and benefits for learners. Practices and challenges in Europe


 European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP)

  09/2015


http://bookshop.europa.eu/en/vocational-pedagogies-and-benefits-for-learners-pbTIBC15002/

Le remplacement des enseignants absents

Le remplacement des enseignants absents


  Cour des comptes

  03/2017



http://www.ccomptes.fr/.../20170308-refere-S2016-4112-dispositif-remplacement-enseignants.pdf 

La féminisation de l'encadrement supérieur

La féminisation de l'encadrement supérieur


 Abdennour BIDAR, Françoise HOSTALIER, Annie TOBATY, Évelyne LIOUVILLE, Laura ORTUSI

  Inspection générale de l'Éducation nationale - Inspection générale de l'administration de l'Éducation nationale et de la Recherche

  01/2017



http://cache.media.education.gouv.fr/file/2016/19/8/2016-097_feminisation_encadrement_sup_708198.pdf

Journal of School Health

Journal of School Health


  Vol. 87, n°4, 4/2017


  • Demographic Differences in District-Level Policies Related to School Mental Health and Social Services—United States, 2012, Zewditu Demissie and Nancy Brener
  • Association of Self-Perceived Physical Competence and Leisure-Time Physical Activity in Childhood—A Follow-Up Study , Lotta Hamari, Olli J. Heinonen, Minna Aromaa, Riitta Asanti, Leena Koivusilta, Pasi Koski, Camilla Laaksonen, Jaakko Matomäki, Katja Pahkala, Anni Pakarinen, Sakari Suominen and Sanna Salanterä
  • Ten-Year Secular Trends in Youth Violence: Results From the Philadelphia Youth Risk Behavior Survey 2003-2013, Andrew C. Pool, Freda Patterson, Ingrid Y. Luna, Bernadette Hohl and Katherine W. Bauer
  • Analyzing Who, When, and Where: Data for Better Targeting of Resources for School-Based Asthma Interventions, Loren H. Raun, Laura A. Campos, Elizabeth Stevenson, Katherine B. Ensor, Gwen Johnson and David Persse
  • Sexuality and HIV Education in Charter Schools: An Exploratory Study With Principals in San Diego County, California, Eric R. Walsh-Buhi, Brandon Dao, Linda Salgin, James Marshall, Rachel Miller, Doug Fisher and Margaret Walsh-Buhi
  • Aggressive and Violent Behavior and Emotional Self-Efficacy: Is There a Relationship for Adolescents?, Robert F. Valois, Keith J. Zullig and Asa A. Revels
  • Cost-Effectiveness of Ready for Recess to Promote Physical Activity in Children, Hongmei Wang, Tao Li, Mohammad Siahpush, Li-Wu Chen and Jennifer Huberty
  • Lessons Learned From the Implementation of Brighter Bites: A Food Co-op to Increase Access to Fruits and Vegetables and Nutrition Education Among Low-Income Children and Their Families, Shreela V. Sharma, Joanne Chow, Michael Pomeroy, Margaret Raber, David Salako and Christine Markham


http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/josh.2017.87.issue-4/issuetoc?campaign=woletoc

Teaching and Teacher Education

Teaching and Teacher Education


 Vol. 63, n°1, 4/2017


  • An overview of survey-based research carried out with Australian preservice teachers (1995–2015), Jennifer Stephenson
  • Learning from each other: The design and implementation of a cross-cultural research and professional development model in Italian and U.S. toddler classrooms , Mary Jane Moran, Chiara Bove, Robyn Brookshire, Piera Braga, Susanna Mantovani
  • Opening garden gates: Teachers making meaning of school gardens in Havana and Philadelphia, Katie Bucher
  • Video use in teacher education: An international survey of practices, Tanya Christ, Poonam Arya, Ming Ming Chiu
  • Teacher educators' collective professional agency and identity – Transforming marginality to strength , Päivi Hökkä, Katja Vähäsantanen, Salme Mahlakaarto
  • Supporting high school teachers' implementation of evidence-based classroom management practices, Michael J. Kennedy, Shanna Eisner Hirsch, Wendy J. Rodgers, Andy Bruce, John Wills Lloyd
  • A systematic review of teacher self-monitoring on implementation of behavioral practices, Mandy Rispoli, Samar Zaini, Rose Mason, Matthew Brodhead, Mack D. Burke, Emily Gregori
  • Exploring the effectiveness of new technologies: Improving literacy and engaging learners at risk of social exclusion in the UK , Helen Boulton
  • Teacher resilience and meaning transformation: How teachers reappraise situations of adversity, Marc Clarà
  • “Riding the citizenship wagon”: Citizenship conceptions of social studies teachers in Singapore Original Research Article



http://www.sciencedirect.com/science/journal/0742051X/63/supp/C?dgcid=raven_sd_via_email

Journal of Research in Science Teaching (JRST)

Journal of Research in Science Teaching (JRST)


  Vol. 54, n°4, 4/2017


  • Science education research thrives in an open, global community, Dana L. Zeidler and Fouad Abd-El-Khalick
  • Pushing and pulling Sara: A case study of the contrasting influences of high school and university experiences on engineering agency, identity, and participation, Allison Godwin and Geoff Potvin
  • Do teaching assistants matter? Investigating relationships between teaching assistants and student outcomes in undergraduate science laboratory classes, Lindsay B. Wheeler, Jennifer L. Maeng, Jennie L. Chiu and Randy L. Bell
  • Evolution acceptance and epistemological beliefs of college biology students, Lisa A. Borgerding, Hasan Deniz and Elizabeth Shevock Anderson
  • Factors contributing to students’ misconceptions in learning covalent bonds, Erman Erman
    A case for the use of conceptual analysis in science education research, Sami Kahn and Dana L. Zeidler


http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.v54.4/issuetoc?campaign=woletoc

British Journal of Sociology of Education (BJSE)

British Journal of Sociology of Education (BJSE)


  Vol. 38, n°3, 4/2017


  • The education penalty: schooling, learning and the diminishment of wages, working conditions and worker power, Mayssoun Sukarieh & Stuart Tannock
  • ‘It’s not the test, it’s how it’s used!’ Critical analysis of public response to NAPLAN and MySchool Senate Inquiry, Angela T. Ragusa & Kellie Bousfield
  • Involving Roma parents: analysing the good practice of a primary school in Ghent, Joris Wauters, Christof Van Mol, Noel Clycq, Joris Michielsen & Christiane Timmerman
  • ‘We’re as good as anybody else’: a comparative study of working-class university students’ experiences in England and Ireland, Fergal Finnegan & Barbara Merrill
  • Neoliberalism inside two American high schools, Joseph Cleary Jr.
  • School security measures and extracurricular participation: an exploratory multi-level analysis, Thomas J. Mowen & Matthew J. Manierre
  • Reappraising the pedagogic device’s evaluative rules: state-reformed examinations of Chinese middle schools in Singapore, Ting-Hong Wong
  • The significance of materiality in shaping institutional habitus: exploring dynamics preceding school effects, Pär Isling Poromaa
  • Review Symposium Research and policy in education, Clare Gartland, Nicola Ingram & Steven J. Courtney
  • Extended Review The return of the real: youth, ethnography and social change, Keri Facer
  • Review Essay Misplaced optimism: how higher education reproduces rather than reduces social inequality, Vikki Boliver


http://www.tandfonline.com/toc/cbse20/38/3

British Journal of Educational Studies (BJES)


  Vol. 65, n°1, 3/2017


  • Balancing Cultural Diversity and Social Cohesion in Education: The Potential of Shared Education in Divided Contexts, Rebecca Loader & Joanne Hughes
  • Sex Education: Challenges and Choices, Alison MacKenzie, Nicki Hedge & Penny Enslin
  • Aspirations and young people’s constructions of their furures : investigating social mobility and social reproduction, Kate Hoskins & Bernard Barker
  • Educational aspirations trajectories in England, Andrew McCulloch
  • Recent Work on Flourishing as the Aim of Education: A Critical Review, Kristján Kristjánsson
  • Virtue and Character in Higher Education, David Carr

http://www.tandfonline.com/toc/rbje20/65/1

Cultura y Educación. Revista de teoría, investigación y práctica

Cultura y Educación. Revista de teoría, investigación y práctica


 Vol. 29, n° 1, 1-3/2017


Research reports / Informes de investigación
  • Effectiveness of a digital literacy programme for primary education students / Efectividad de un programa de alfabetización digital para estudiantes de educación primaria, Javier Fernández-Montalvo, Alicia Peñalva, Itziar Irazabal & José J. López-Goñi
  • Learning strategies: differences according to year of study in undergraduate psychology students and Master’s students / Estrategias de aprendizaje: diferencias por curso académico en estudiantes universitarios de psicología y máster, Alaitz Aizpurua
  • Attitudes towards languages, contact cultures and immigrant groups according to the ethnolinguistic identity of Basque students / Actitudes hacia lenguas, culturas en contacto y grupos inmigrantes según la identidad etnolingüística de escolares vascos, Iñaki Garcia, Nekane Larrañaga, Naiara Berasategi & Maria-Jose Azurmendi
  • Curricular change and educational quality / Cambio de plan y calidad educativa, Adán Robles-Fernández, Ignacio Pedrosa, Javier Suárez-Álvarez, Ignacio Blanco-Saldaña & Eduardo García-Cueto
  • Use of ICTs at work: an intergenerational analysis in Spain / Uso de las TIC en el puesto de trabajo: un análisis intergeneracional en España, Miren Fernández-de-Álava, Carla Quesada-Pallarès & Marina García-Carmona
  • PIAAC results on opportunities for informal learning in the workplace in Spain / Resultados PIAAC sobre las oportunidades para el aprendizaje informal en el puesto de trabajo en España, Pilar Pineda-Herrero, Anna Ciraso-Calí & Laura Arnau-Sabatés
  • A questionnaire on mathematics learning strategies (CEAMA): measurement and properties of an adaptation into Spanish / Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje para las Matemáticas (CEAMA): medida y propiedades de una adaptación en lengua castellana, Javier Gasco-Txabarri, Iker Ros & Alfredo Goñi


http://www.tandfonline.com/toc/rcye20/29/1?nav=tocList&

Revista de Educación a Distancia (RED)

Revista de Educación a Distancia (RED)


 N° 52, 3/ 2017


Preliminares
  • Aprendizaje, Innovación y Competitividad: La Sociedad del Aprendizaje, Francisco José García-Peñalvo, María Soledad Ramírez Montoya
Artículos
  • Percepciones de estudiantes del Grado de Maestro sobre el proceso y resultados de la enseñanza semipresencial -Blended Learning-, Raimundo Castaño, Cristina Jenaro, Noelia Flores
  • Blended learning en la formación permanente del profesorado. Aportaciones de asesores de formación sobre modalidades formativas, Antonio Paniagua, Ricardo Luengo, José Luis Torres Carvalho, Luis Manuel Casas
  • La modalidad semipresencial y la pronunciación de la lengua inglesa: Resultados de un modelo apoyado con TIC, Ana M. Pinto-Llorente, M. Cruz Sánchez-Gómez, Francisco J. García-Peñalvo, Marcos Cabezas-González
  • ¿Utilizarán los futuros docentes las tecnologías móviles? Validación de una propuesta de modelo TAM extendido, José Carlos Sánchez Prieto, Susana Olmos Migueláñez, Francisco J. García-Peñalvo
  • Los docentes ante la integración educativa del teléfono móvil en el aula, Francisco Brazuelo Grund, Domingo José Gallego Gil, María Luz Cacheiro González
  • Acciones de Integración de la Tecnología en la Enseñanza de las Matemáticas de la Educación Básica de Brasil: Estimulando disciplinas STEM, Priscila Cadorin Nicolete, Simone Meister Sommer Bilessimo, Marta Adriana da Silva Cristiano, José Pedro Schardosim Simão, Juarez Bento da Silva



http://revistas.um.es/red/issue/view/15271

Cahiers pédagogiques

Cahiers pédagogiques


 Hors série, mars 2017

 Cheminement d'élève et parcours d'avenir


Avant-propos

  • Apprendre à devenir, un nouveau parcours scolaire par Peggy Colcanap et Richard Étienne

Apprendre et aider à s'orienter : des parcours à venir ?

  • Orientation et école : le couple ne va pas encore de soi par Olivier BrunelMieux accompagner les cheminements individuels par Michel Muller
  • Des pistes pour intégrer l'égalité femmes-hommes au parcours avenir par Nathalie Lecefel
  • La poste et le village par Philippe Akli
  • Le concours d'affiches : invente un métier du futur par Philippe Akli
  • Une pièce à conviction par Guillaume Loock
  • Découverte des métiers de l'informatique chez IBM par Ariane Harent, David Chambriard, Bénédicte Gaste, Zeina Toure et Dominique Flaissier
  • Les médiateurs éducatifs par Clara Riverain
  • Une culture d'entreprise à 15 ans par Ronan Cherel
  • Et si on passait par le jeu ? par Sylvie Cado-Fauci et Osman Jalis
  • STMG : réconcilier les élèves avec leur parcours ? par Anne-Laure Lalouette
  • Période d'observation et choix d'orientation en lycée professionnel par Carine Perrin

Intermezzo

  • « Tu devrais faire des études courtes » par Léa Colcanap

Cheminer et savoir devenir

  • Impliquer les élèves dans leur parcours avenir par Aurélie Beauclair et Christophe Caelen
  • La classe, laboratoire d'idées par Claire Marlias
  • Apprendre à savoir devenir par Association Trouver Créer
  • Quand le portfolio devient numérique par Pauline Marin
  • Intelligences multiples et interactions dans les parcours par Pierre Benedetto
  • Favoriser le parcours personnalisé de l'élève en Irlande par Cathal de Paor
  • Avenir et numérique par Bruno Devauchelle
  • La transition vers l'université ou le processus inachevé de l'orientation par Sylvain Obajtek

Relecture

  • Retrouver le jeune derrière l'élève par Olivier Rey



 http://librairie.cahiers-pedagogiques.com/730-cheminement-d-élève-et-parcours-avenir.html

Dialogue

Dialogue


  N° 163, janvier 2017

  Éloge de l'hétérogénéité


  • Éloge de l'hétérogénéité , Michel BARAËR
Regards sur l'hétérogénéité   
  • H comme Hétérogénéit, Eddy SEBAHI
  • Apprendre dans l'intergénérationnel. Regards sur la classe à multiniveaux, Michel BARAËR
  • "Les groupes mixtes", un révélateur d'humanité ? Michel NEUMAYER
  • Remettre l'autre à la bonne place, Joëlle CORDESSE
Quand tous s'engagent pour un savoir commun  
  • Découvrir des courants poétiques à travers un colloque, Agnès MORIN
  • Tant qu'il y aura des héros Une démarche inventée pour et grâce à un classe hétérogène, Laurent CARCELES
  • La première séquence de l'année : pour ne pas transiger avec l'hétérogénéité , Sylvie LANGE
  • L'histoire de Jaafer ou une histoire singulière dans une histoire d'équipe, Yves BÉAL
  • De quoi l'hétérogénéité est-elle l'instigatrice ? Sylviane MAILLET
L'hétérogénéité, un levier pour les pratiques  
  • Pourquoi les «bons» ne s'ennuient pas dans ma classe ? Damien SAGE
  • Roulez jeunesse ! Interview de Guillaume CARRÉ par Michel BARAËR
  • La diversité culturelle : une ressource pédagogique plutôt qu'un handicap , L'équipe de l'Anthropologie pour tous du lycée Le Corbusier
  • Comment gérer l'hétérogénéité en formation d'adultes ?  Anne GUIDEZ-KLEIN
  • Hétérogénéité et coopération, Geneviève ORION et Jean-Jacques VIDAL


http://www.gfen.asso.fr/revue_dialogue/dial_163

Recherches en éducation

Recherches en éducation


  N° 38, mars 2017

 Penser la didactique pour la formation professionnelle


Dossier
  • Lucie Petit & Anne-Catherine Oudart - Apprendre et faire apprendre un geste professionnel
  • Gladys Heshema - L’effet formateur sur la verbalisation du jeune en difficulté dans les entretiens ordinaires et d’explicitation
  • Joris Thievenaz & Thierry Piot - L’étonnement : un vecteur didactique en formation professionnelle
  • Solange Ciavaldini-Cartaut - Conception en didactique professionnelle d’une formation des tuteurs à l’activité d’observation des pratiques en éducation physique et sportive
  • Amélie Lipp & Laurence Simonneaux - Comment favoriser le développement de l’activité d’enseignants en prise avec la question du bien-être animal en élevage ?
  • Patrick Mayen & Charles-Antoine Gagneur - Le potentiel d’apprentissage des situations : une perspective pour la conception de formations en situations de travail
  • Lucile Vadcard - Un essai de caractérisation du didactique
  • Jean-François Métral - Quelles dimensions didactiques dans quelques travaux empiriques se réclamant de la didactique professionnelle ?
Varia
  • Pascal Dupont - Littératie et activités médiatisantes à l’école primaire : pour reconsidérer les modalités d’enseignement et d’apprentissage
  • Michel Fabre - La faute à DEWEY. À propos de quelques contresens sur sa philosophie de l’éducation
  • André Pachod - La triple démarche de l’enseignant en contexte hypermoderne


http://www.recherches-en-education.net/spip.php?article354

Πέμπτη, 9 Μαρτίου 2017

6ο σεμινάριο 2016-2017, video

Εισηγήτρια: Άννα Φτερνιάτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών.
Θέμα: "Περί Πρακτικής Άσκησης (των φοιτητών του ΠΤΔΕ Παν Πατρών) και άλλων δαιμονίων".

Video

6ο σεμινάριο 2016-2017, φωτογραφίες

Εισηγήτρια: Άννα Φτερνιάτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών.
Θέμα: "Περί Πρακτικής Άσκησης (των φοιτητών του ΠΤΔΕ Παν Πατρών) και άλλων δαιμονίων".

Φωτογραφίες