Σάββατο, 25 Ιουνίου 2016

Έρευνα του ΠΑ.ΜΑΚ. για ΠΜΣ

Έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών διεθνώς.
Το πλήρες κείμενο

Πέμπτη, 16 Ιουνίου 2016

La formation professionnelle en Suisse - Faits et chiffres 2016

La formation professionnelle en Suisse - Faits et chiffres 2016


 Confédération suisse (Suisse)
Secrétariat d’Etat à la formation, à la recherche et à l'innovation (SEFRI) ;

 04/2016


 http://www.sbfi.admin.ch/.../index.html?lang=fr&download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1ae2IZn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDdH96e2ym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A-- 

Connecting mobility policies and practice: Observations and recommendations on national and institutional developments in Europe

Connecting mobility policies and practice: Observations and recommendations on national and institutional developments in Europe


  European University Association (Transnational), Academic Cooperation Association (Transnational)

  10/2014



http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/EUA_MPPC_Mobility_policies_Web.pdf?sfvrsn=4

Mobility and transition of pedagogical expertise in Finland

Mobility and transition of pedagogical expertise in Finland 


 Martin anne, Pennanen Matti

 Finnish Institute for Educational Research (Finlande)

 12/2015


https://ktl.jyu.fi/en/publications/g051

Conception continuée dans l’usage en vidéoformation des enseignants

Conception continuée dans l’usage en vidéoformation des enseignants


 Simon Flandin, Cyrille Gaudin

  Université Toulouse - Jean Jaurès (France), Institut français de l'Éducation (France)

 05/2016


https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01319618/document

Education à la citoyenneté à l'école : politiques, pratiques scolaires et effets sur les élèves

Education à la citoyenneté à l'école : politiques, pratiques scolaires et effets sur les élèves


 BOZEC Géraldine

 Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche (France), Conseil national d'évaluation du système scolaire (France)

 04/2016


http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/164000299.pdf

La mise en place des projets éducatifs de territoires - Une réforme dans le rythme : vers une nouvelle étape qualitative

La mise en place des projets éducatifs de territoires - Une réforme dans le rythme : vers une nouvelle étape qualitative


 CARTRON Françoise

 Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche (France), Premier Ministre (France)

 05/2016


http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/164000316.pdf

Rapport du médiateur de l'éducation nationale et de l'enseignement supérieur - Année 2015 - Confiance et bienveillance

Rapport du médiateur de l'éducation nationale et de l'enseignement supérieur - Année 2015 - Confiance et bienveillance


 BISSON-VAIVRE Claude

  Médiateur de l'Éducation nationale et de l'Enseignement supérieur (France)

  05/2016


http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/164000294.pdf

Δευτέρα, 13 Ιουνίου 2016

PISA à la loupe

PISA à la loupe


 N° 62, mai 2016

Les élèves peu performants manquent-ils de possibilités d'apprentissage ?


http://www.oecd-ilibrary.org/content/workingpaper/5jlz4vm3mhvk-fr

International Journal of Educational Technology in Higher Education (ETHE)

International Journal of Educational Technology in Higher Education (ETHE)


 Vol. 13, n° 1

  Editorial
  • New era and challenges for a consolidated journal in educational technology in higher education, Josep M. Duart and Rosalind James

Research articles
  • Using comparative judgement and online technologies in the assessment and measurement of creative performance and capability, Pina Tarricone and C. Paul Newhouse
  • Written peer-feedback to enhance students’ current and future learning, Georgeta Ion, Aleix Barrera-Corominas and Marina Tomàs-Folch
  • Aligning learning outcomes and assessment methods: a web tool for e-learning courses, Inés Gil-Jaurena and Sandra Kucina Softic
  • Tertiary student attitudes to invigilated, online summative examinations, Rosalind James
  • The impact of usable system for regression analysis in higher education, Ricardo Adán Salas-Rueda
  • Analizying MOOCs from an educational perspective in Spain, Adelina Calvo Salvador and Carlos Rodríguez-Hoyos
  • Delphi study for the design and validation of a questionnaire about digital competences in higher education, Santiago Mengual-Andrés, Rosabel Roig-Vila and Josefa Blasco Mira
  • Initial evidence to validate an instructional design-derived evaluation scale in higher education programs, Tania Moreira-Mora and Julia Espinoza-Guzmán
  • Educational innovation and digital competencies: the case of OER in a private Venezuelan university, Marcella Solange Prince Machado, Gloria Concepción Tenorio Sepúlveda and Maria Soledad Ramirez Montoya
  • Applying action research in CAD teaching to improve the learning experience and academic level, Veronica Gracia-Ibáñez and Margarita Vergara
  • Network analysis for the study of technological collaboration in spaces for innovation. Science and technology parks and their relationship with the university, Mariona Farré-Perdiguer, Mercè Sala-Rios and Teresa Torres-Solé
  • Academic and research networks management: challenges for higher education institutions in Mexico, Adriana Valencia Valencia and María del Carmen Trejo Cázares
  • Learning/training video clips: an efficient tool for improving learning outcomes in Mechanical Engineering, Silvia De la Flor López, Francesc Ferrando and Albert Fabregat-Sanjuan
  • Development and evaluation of the team work skill in university contexts. Are virtual environments effective?, Mercedes García García, Chantal Biencinto López, Elvira Carpintero Molina, Eva Expósito Casas and Yovanni A. Ruiz Morales
  • A framework for assessing fitness for purpose in open educational resources, Insung Jung, Teruyoshi Sasaki and Colin Latchem
  • Game-based learning and gamification in initial teacher training in the social sciences: an experiment with MinecraftEdu, Ramón Cózar-Gutiérrez and José Manuel Sáez-López
  • Learning strategies and styles as a basis for building personal learning environments, Blanca J. Parra


http://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles?query=&volume=13&searchType=&tab=keyword

Infancia y Aprendizaje

Infancia y Aprendizaje


  Vol. 39, n° 2,4-5/2016

  Prospectives / Prospectivas
  • Communication between teacher and child in early child education: Vygotskian theory and educational practice / La comunicación entre profesor y alumno en la educación infantil: la teoría vygotskiana y la práctica educativa, Nickolay Veraksa, Olga Shiyan, Igor Shiyan, Niklas Pramling & Ingrid Pramling-Samuelsson


Papers / Artículos
  • Advertising and Sexism with focus groups of preadolescents / Publicidad y sexismo analizados en grupos de discusión de preadolescentes, Laia Falcón, María-José Díaz-Aguado & Patricia Núñez
  • Spelling difficulties in Spanish-speaking children with dyslexia / Dificultades de escritura en niños españoles con dislexia, Paz Suárez-Coalla, Nerea Villanueva, Soledad González-Pumariega & María González-Nosti
  • I feel, therefore I teach? Teachers’ conceptions of the relationships between emotions and teaching/learning processes / ¿Siento, luego enseño? Concepciones docentes sobre las relaciones entre las emociones y los procesos de enseñanza/aprendizaje, Rodolfo Bächler & Juan-Ignacio Pozo
  • Arithmetic word problem solving. Are authentic word problems easier to solve than standard ones? / Resolución de problemas aritméticos verbales. ¿Se resuelven mejor si se presentan como problemas auténticos?, Santiago Vicente & Eva Manchado
  • Children's play and affective development: affect, school adjustment and learning in preschoolers / El juego infantil y el desarrollo afectivo: afecto, ajuste escolar y aprendizaje en la etapa preescolar, Izabela Zych, Rosario Ortega-Ruiz & Sonia Sibaja


http://www.tandfonline.com/toc/riya20/current#.V17fVFc5C3w

Journal of School Health

Journal of School Health


 Vol. 86, n°7, 7/2016

 
  • Significance of the School Physical Environment – A Commentary, William J. Fisk, Jerome A. Paulson, Lloyd J. Kolbe and Claire L. Barnett
  • Availability of Reproductive Health Care Services at Schools and Subsequent Birth Outcomes Among Adolescent Mothers, Aubrey S. Madkour, Yiqiong Xie and Emily W. Harville
  • Exploring Categorical Body Mass Index Trajectories in Elementary School Children, Geraldine Moreno-Black, Shawn Boles, Deb Johnson-Shelton and Cody Evers
  • Policy Actions to Address Weight-Based Bullying and Eating Disorders in Schools: Views of Teachers and School Administrators, Rebecca M. Puhl, Dianne Neumark-Sztainer, S. Bryn Austin, Young Suh and Dorothy B. Wakefield
  • Promoting Fitness and Safety in Elementary Students: A Randomized Control Study of the Michigan Model for Health, James M. O'Neill, Jeffrey K. Clark and James A. Jones
  • Feasibility and Effects of Short Activity Breaks for Increasing Preschool-Age Children's Physical Activity Levels, Sofiya Alhassan, Ogechi Nwaokelemeh, Albert Mendoza, Sanyog Shitole, Elaine Puleo, Karin A. Pfeiffer and Melicia C. Whitt-Glover
  • Adoption of Preventive Measures and Attitudes Toward the H1N1 Influenza Pandemic in Schools, Anna Pérez, Tània Rodríguez, Maria José López, Xavier Continente and Manel Nebot
  • Project ReFresh: Testing the Efficacy of a School-Based Classroom and Cafeteria Intervention in Elementary School Children, Hee-Jung Song, Stephanie Grutzmacher and Ash L. Munger
  • Setting Adolescents Up for Success: Promoting a Policy to Delay High School Start Times, Margaux Barnes, Krista Davis, Mackenzie Mancini, Jasmine Ruffin, Tina Simpson and Krista Casazza


http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/josh.2016.86.issue-7/issuetoc?campaign=woletoc

International Journal of Science Education (IJSE)

International Journal of Science Education (IJSE)


 Vol. 38, n°7, 5/2016

 
  • Individual to collaborative: guided group work and the role of teachers in junior secondary science classrooms, Dennis Fung & Wai-mei Lui
  • Elementary teachers’ use of content knowledge to evaluate students’ thinking in the life sciences, Jaime L. Sabel, Cory T. Forbes & Leslie Flynn
  • Intersection of argumentation and the use of multiple representations in the context of socioscientific issues, Bahadir Namdar & Ji Shen
  • ‘They might know a lot of things that I don’t know’: investigating differences in preservice teachers’ ideas about contextualizing science instruction in multilingual classrooms, Sara Tolbert & Corey Knox
  • Enhancing literacy practices in science classrooms through a professional development program for Canadian minority-language teachers, Léonard P. Rivard & Ndeye R. Gueye
  • College students’ attitudes towards sexually themed science content: a socioscientific issues approach to resolution, Jamil Mikhail Yahaya, Ahmad Nurulazam & Mageswary Karpudewan
  • Comparison of three instructional strategies in food and nutrition education: developing a diet plan for a diabetic case, Aubteen Darabi, Shirin Pourafshar, Rinki Suryavanshi & Thomas ‘Logan’ Arrington
  • Enhancing student teachers’ epistemological beliefs about models and conceptual understanding through a model-based inquiry process, Ioannis Soulios & Dimitris Psillos



http://www.tandfonline.com/toc/tsed20/38/7

History of Education

History of Education


  Vol. 45, n°4, juillet 2016

 Marginalized children - methodological and ethical issues in the history of education and childhood

 
  • Marginalized children: methodological and ethical issues in the history of education and childhood, Johanna Sköld & Kaisa Vehkalahti
  • Historical child sexual abuse in England and Wales: the role of historians, Adrian Bingham, Lucy Delap, Louise Jackson & Louise Settle
  • Dusting the archives of childhood: child welfare records as historical sources, Kaisa Vehkalahti
  • Avoiding the agency trap: caveats for historians of children, youth, and education, Mona Gleason
  • Abuse of foster children in nineteenth-century Australia: why did it happen then, and why does it matter now?, Nell Musgrove
  • The ‘truth’ about idiocy: revisiting files of children in the Dutch ‘School for Idiots’ in the nineteenth century, Annemieke van Drenth
  • The truth about abuse? A comparative approach to inquiry narratives on historical institutional child abuse, Johanna Skald


http://www.tandfonline.com/toc/thed20/45/4#.V17eS1c5C3w

Economics of Education Review

Economics of Education Review


  Vol. 51, avril 2016

 Access to Higher Education

 
  • Access to higher education: Introduction to the special issue, Judith Scott-Clayton, Bruce Sacerdote
  • Improving college access in the United States: Barriers and policy responses, Lindsay C. Page, Judith Scott-Clayton
  • The effects of the tax deduction for postsecondary tuition: Implications for structuring tax-based aid, Caroline M. Hoxby, George B. Bulman
  • Enlist or enroll: Credit constraints, college aid, and the military enlistment margin, Andrew Barr
  • Denying loan access: The student-level consequences when community colleges opt out of the Stafford loan program, Mark Wiederspan
  • Aid for all: College coaching, financial aid, and post-secondary persistence in Tennessee, Celeste K. Carruthers, William F. Fox
  • Reprint of “Stay late or start early? Experimental evidence on the benefits of college matriculation support from high schools versus colleges”, Benjamin L. Castleman, Laura Owen, Lindsay C. Page
  • Reprint of “The relationship between siblings’ college choices: Evidence from one million SAT-taking families”, Joshua Goodman, Michael Hurwitz, Jonathan Smith, Julia Fox
  • (Un)informed college and major choice: Evidence from linked survey and administrative data, Pages 136-151
  • Justine S. Hastings, Christopher A. Neilson, Anely Ramirez, Seth D. Zimmerman
  • The costs and benefits of enrolling in an academically matched college, Jessica S. Howell, Matea Pender
  • The returns to higher education for marginal students: Evidence from Colorado Welfare recipients, Lesley J. Turner


http://www.sciencedirect.com/science/journal/02727757/51

Economics of Education Review

Economics of Education Review


  Vol. 52, juin 2016

 
  • Should student employment be subsidized? Conditional counterfactuals and the outcomes of work-study participation, Judith Scott-Clayton, Veronica Minaya
  • Class size and teacher effects in higher education, Claudio Sapelli, Gastón Illanes
  • Why has wage inequality evolved so differently between Japan and the US? The role of the supply of college-educated workers, Daiji Kawaguchi, Yuko Mori
  • The returns to voucher-financed training on wages, employment and job tasks, Katja Görlitz, Marcus Tamm
  • When inputs are outputs: The case of graduate student instructors, Eric P. Bettinger, Bridget Terry Long, Eric S. Taylor
  • The impact of maternal depression on child academic and socioemotional outcomes, Heather M. Dahlen
  • The differential effects of competitive funding on the production frontier and the efficiency of universities, Thomas Bolli, Maria Olivares, Andrea Bonaccorsi, Cinzia Daraio, Adela Garcia Aracil, Benedetto Lepori
  • When you say nothing at all: The predictive power of student effort on surveys, Collin Hitt, Julie Trivitt, Albert Cheng
  • Gender differences in preferences for taking risk in college applications, Perihan Ozge Saygin
  • Does early educational tracking increase migrant-native achievement gaps? Differences-in-differences evidence across countries, Jens Ruhose, Guido Schwerdt
  • Mean and distributional impact of single-sex high schools on students’ cognitive achievement, major choice, and test-taking behavior: Evidence from a random assignment policy in Seoul, Korea, Hosung Sohn
  • Does other people's education make us less happy?, Boris Nikolaev
  • The effect of university attended on graduates’ labour market prospects: A field study of Great Britain, Nick Drydakis
  • Who believes in me? The effect of student–teacher demographic match on teacher expectations Original, Seth Gershenson, Stephen B. Holt, Nicholas W. Papageorge
  • Credit constraints in higher education in a context of unobserved heterogeneity, Eugenio Rojas, Rafael Sánchez, Mauricio G. Villena
  • Does more general education reduce the risk of future unemployment? Evidence from an expansion of vocational upper secondary education, Caroline Hall
  • Are all schools created equal? Learning environments in small and large public high schools in New York City, Amy Ellen Schwartz, Leanna Stiefel, Matthew Wiswall
  • Immigrant student performance in Math: Does it matter where you come from?, Gianna Claudia Giannelli, Chiara Rapallini


http://www.sciencedirect.com/science/journal/02727757/52

Revue internationale d'éducation - Sèvres (RIES)

Revue internationale d'éducation - Sèvres (RIES)


 N° 71, avril 2016

  Formation professionnelle et employabilité

 
  • Les défis de l’employabilité durable : La formation professionnelle initiale dans le monde, Christian Forestier
  • Formation professionnelle et employabilité dans les pays de l’OCDE : promesses et défis, Eric Charbonnier, Stéphanie Jamet
  • Formation professionnelle et technique au Québec : un besoin de réforme, Laurence Solar-Pelletier
  • L’engagement des entreprises dans le dispositif de formation professionnelle en Allemagne, Isabelle Le Mouillour, Marte Geiben
  • Améliorer l’apprentissage et l’alternance entre l’école et le monde du travail: Le cas de l’Italie, Marta Rapallini
  • L’enseignement professionnel au cœur des innovations: Le cas de la France, Michel Rage
  • Une réforme systémique de la formation professionnelle: Le cas de la Pologne, Krzysztof Symela
  • Comment mieux prendre en compte les besoins économiques ? Enseignement supérieur et formation professionnelle en Colombie, Paula Escobar, Juliana López
  • Un besoin mondial d’enseignement supérieur professionnel court: L’exemple du Maroc, Zayer El Majid
  • Construire un système de formation professionnelle: L’expérience ivoirienne, Maninga Gbato
  • Les mutations de l’enseignement professionnel supérieur en Chine, Guo Yang, Yang Lin
  • La formation professionnelle et continue au service de l’employabilité à Singapour et aux Philippines, Catherine Ramos, S. Gopinathan


http://www.ciep.fr/revue-internationale-deducation-sevres/formation-professionnelle-employabilite

Éducation et didactique

Éducation et didactique


 Vol. 10, n° 1, 2016

 Apprendre et faire apprendre / Varia

  Apprendre à apprendre : 3 contributions
  • La cécité aux connaissances spécifiques, André Tricot et John Sweller
  • Le déterminisme méthodologique et le chercheur agissant, Kristine Lund et Dan Suthers
  • “No! That's not what we were doing though”. Student-Initiated, Other Correction, Timothy Koschmann
Varia
  • La traduction comme enquête anthropologique : esquisse d'une conception, Carole Le Hénaff
  • Lire la peinture, lire le texte littéraire à l’école : une activité de même nature ? Marie-Sylvie Claude
  • L’émergence de l’œuvre musicale et la construction conjointe de sa connaissance au cours des interactions didactiques, Frédéric Maizières



http://educationdidactique.revues.org

Espaces et sociétés

 Espaces et sociétés


 2016/3, n° 166

 Espaces scolaires et éducatifs

 
  • Espaces scolaires et éducatifs : les liaisons nouvelles entre l’école et le champ éducatif, Benjamin Moignard, Thomas Sauvadet
  • Les acteurs locaux aux prises avec l’injonction paradoxale de la mixité sociale à l’école, Choukri Ben Ayed
  • La place des « indésirables ». Pratiques et effets de l’exclusion dans les établissements de secteurs populaires, Étienne Douat
  • « Le collège c’est une prison, ici c’est le cachot ». Un apprentissage de la déviance scolaire sous surveillance, Juliette Garnier
  • La réforme des rythmes à l’école : une appropriation socialement différenciée des activités culturelles, Julien Netter
  • Construire l’école du bien-être dans un quartier pauvre. Une expérience d’accompagnement sociologique, Geneviève Zoïa, Laurent Visier
  • Territoires, offre de formation et expérience du décrochage scolaire : une étude de cas, Lucy Bell, Pierre-Yves Bernard
  • Devenir élève au Brésil en contexte ségrégué. Un défi impossible ?Marcelo Baumann Burgos

Hors dossier
  • Occuper et prendre place : une lecture des rapports de pouvoir dans la cour de récréation, Muriel Monnard


https://www.cairn.info/revue-espaces-et-societes-2016-3.htm

Les Cahiers d'Éducation et devenir

Les Cahiers d'Éducation et devenir


 N° 2016-27, juin 2016

 Le pouvoir d'agir - faire réussir les élèves

  Actes du XXXIe colloque d'Éducation et devenir, Lyon, 13-15 mars 2015
  • Problématique, le conseil scientifique et E&D 
  • Ouverture, Marie-Claude Cortial, Présidente d’E&D 2011-2015
Conférences
  • Empowerment ou la possibilité de la démocratie : Antoine Bevort
  • Développement du pouvoir d’agir pour la formation et l’emploi des 16-25 ans dans la Région du Nord-Pas-de-Calais, Pascale Gonthier
  • Lieux du pouvoir d’agir dans le 1er degré, Catherine Hurtig-Delattre
  • Les dynamiques de changement : de la théorie à la pratique Monica Gather Thurler
Les Ateliers
  • 1. Les valeurs partagées, Youcef Noua
  • 2. Le leadership, Youcef Naoua
  • 3. La mesure de responsabilisation : une approche de conceptions variées du local, 
  • Maryan Lemoine
  • 4. Pouvoir d’agir et innovation, Cathy Marret
Le grand témoin du colloque
  • Le pouvoir d’agir collectif au sein des établissements scolaires au service des apprentissages et de la réussite scolaire, Laetitia Progin
Conférences
  • Une école de la réussite pour tous en construction avec les conseillers de la sec-tion éducation du CESE, Marie-Aleth Grard
  • L’histoire du pouvoir d’agir dans notre système éducatif n’est pas l’histoire d’un jardin à la française, Jean-Paul Delahaye
  • Allocution de clôture, Marie Claude Cortial


http://educationetdevenir.fr/spip.php?article1621

Histoire de l'éducation

Histoire de l'éducation


  N° 142, 2014 (juin 2016)

 Les associations de spécialistes : militantisme et identités professionnelles (XXe-XXie siècles)

  Dossier
  • Militantisme et identité professionnelle enseignante : les associations de spécialistes en perspective, Clémence Cardon-Quint et Renaud d'Enfert
  • L'union des naturalistes : la construction d'une identité disciplinaire et professionnelle (1911-1964), Pierre Savaton
  • Les organisations corporatistes des professeurs de lycée et les associations de spécialistes : un enjeu identitaire (1905-1940), Yves Verneuil
  • De l'orientation professionnelle à l'orientation scolaire. L'association générale des orientateurs de France (AGOF) et la construction de la profession de conseiller d'orientation (931-1956), Jérôme Martin
  • Enseignement 70 : un groupe hybride entre mouvement d'éducation et association de spécialistes(1961-1973), Patricia Legris
  • Le syndicalisme enseignant face aux associations de spécialistes, une alliance concurrentielle? L'exemple du SNES, de mai 1968 à l'éclatement de la FEN, Ismail Ferhat
  • Syndicats et associations disciplinaires : des engagements concurrents ou complémentaires? Le cas des enseignants de sciences économiques et sociales en France au début du XXIe siècle, Aurélie Llobet et Igor Martinache
Varia
  • La question de la mixité dans l'enseignement public genevois. Entre séparation, porosité et convergence (1836-1969), Anne Monnier
  • En quête de progressisme : l'évolution de l'historiographie américaine sur l'éducation progressiste aux États-Unis (1960-2013), Sébastien-Akira Alix


http://histoire-education.revues.org

Note d'information - DEPP

Note d'information - DEPP


  N° 17, juin 2016

 Parmi les élèves qui étaient en difficulté scolaire en troisième, un sur deux a obtenu son baccalauréat


http://www.education.gouv.fr/cid101813/parmi-les-eleves-qui-etaient-en-difficulte-scolaire-en-troisieme-un-sur-deux-a-obtenu-son-baccalaureat.html

Κυριακή, 5 Ιουνίου 2016

9ο σεμινάριο 2015 - 2016 - φωτογραφίες

Εισηγητής: Βασιλόπουλος Στέφανος, Αναπληρωτής Καθηγητής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών.
ΘέμαΦΟΙΤΗΤΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ‘Η ΑΛΛΙΩΣ «Ο ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ»: ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ, ΑΔΟΞΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.

Φωτογραφίες














Παρασκευή, 3 Ιουνίου 2016

Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Το Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου κυκλοφόρησε το 1ο τεύχος του ενημερωτικού φυλλαδίου του. 

Πέμπτη, 2 Ιουνίου 2016

Understanding student performance beyond traditional factors Evidence from PISA

Understanding student performance beyond traditional factors Evidence from PISA


  Rolando Avendaño, Felipe Barrera-Osorio, Sebastián Nieto Parra, Flora Vever

 Organisation for Economic Co-operation and Development (Transnational)

  05/2016



http://www.oecd-ilibrary.org/development/understanding-student-performance-beyond-traditional-factors_5jlz7n7bxn0p-en

Rapport annuel du médiateur de l'éducation nationale et de l'enseignement supérieur

Rapport annuel du médiateur de l'éducation nationale et de l'enseignement supérieur


  Claude Bisson-Vaivre

  Médiateur de l'Éducation nationale et de l'Enseignement supérieur (France)

  05/2016


http://cache.media.education.gouv.fr/file/2016/15/9/Mediateur_Rapport_annuel_2015_577159.pdf

Regards croisés sur le statut d'étudiant-entrepreneur

Regards croisés sur le statut d'étudiant-entrepreneur


  Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche (France)

  05/2016


http://cache.media.enseignementsup-recherche.gouv.fr/file/Actus/42/0/CSA_pour_le_MENESR_-_Regards_croises_sur_le_statut_d_etudiant-entrepreneur_-_Synthese_finale_578420.pdf

Revista Iberoamericana de Educación

Revista Iberoamericana de Educación


  N° especial 71/1, 5/2016

  Docencia universitaria / Ensino universitário
  • Reflexión y transformación pedagógica. Reconocimiento a la otredad, Andrea Olmos Roa, Martha Sánchez Dettmer y Alfonso S. Correa Reyes
  • Competencias en Trabajos Fin de Grado: Desarrollo y evaluación, Manuel Félix Ángel, Alberto Romero García y Antonio Guerrero Conejo

Educación, trabajo y empleo / Educação, trabalho e emprego
  • Proyectos educativos y la formación de competencias. Aportes innovadores de la transferibilidad, Zenaida Costales Pérez, Beatriz Rosales Vicente y Maribel Acosta Damas

Gestión escolar / Gestão escolar
  • Gestão democrática na escola pública brasileira – limites e possibilidades, Edite Maria Sudbrack, Hildegard Susana Jung y Cênio Back Weyh

Educación intercultural /multicultural / Educação intercultural /multicultural
  • O cotidiano, o contextualizado e a Educação em Direitos Humanos: a escolha de um caminho para uma Educação cidadã cosmopolita, Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira y Glória Regina Pessôa Campello Queiroz

Educación para la paz / Educação para a paz
  • Propuesta para potenciar la educación para la paz en la enseñanza superior por medio de actividades orales cooperativas, María Martínez Lirola y Alberto Rodríguez-Lifante

Educación superior / Educação superior
  • Un paso más hacia las tareas docentes en el posgrado, Guillermo J. Bernaza Rodríguez y Carolina Douglas de la Peña

Orientación Educativa + Tutorías / Orientação educacional + tutoriais
  • Familia y grupos de pares: otros protagonistas en la orientación profesional de los estudiantes de la Enseñanza Media Superior cubana, Duzan Dussier Ávila Castellanos

Didáctica de las Ciencias / Ensino das Ciências
  • Cultura científica en el aula: una experiencia colaborativa, María D. Dapía Conde y Cristina Prol Nogueiras

Educación inclusiva / Educação inclusiva
  • Medidas organizativas y educativas para facilitar la inclusión de estudiantes con trastorno del espectro autista en la universidad, Manuel Ojea Rúa y Nuria Diéguez García



http://rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=boletin71_1

Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP)

Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP)


 Vol. 26, n° 3, 7-12/2015

  Investigaciones
  • Relación entre el desarrollo vocacional eficaz y los factores de elección en titulados universitarios con discapacidad activos laboralmente: un estudio preliminar, María Angeles Segura García, José Manuel Martínez Vicente, Isabel García Martínez
  • Evaluación de un programa psicopedagógico para la mejora de la atención en estudiantes de educación primaria, Belén Holgado Morlans, Laura Alonso Díaz
  • La formación en educación emocional de los docentes: una visión de los futuros maestros, Javier Cejudo Prado, María Luz López Delgado, María Jesús Rubio, José Miguel Latorre Postigo
  • Elección de titulación universitaria y expectativas de resultados de los adolescents de Granada, Asunción Martínez Martínez, Manuel Castro Sánchez, Manuel Lucena Zurita, Félix Zurita Ortega
  • La utilización de las TIC en la orientación educativa: un estudio exploratorio sobre la situación actual de uso y formación entre los profesionales de la orientación, Cristina Romero Oliva, María del Valle Cecilia Montilla Coronado
  • Los smarthphones en educación superior: diseño y validación de dos instrumentos de recogida de información sobre la visión del alumnado, Irina Salcines Talledo, Natalia González Fernández
  • Análisis de necesidades de orientación del estudiante de primer año en la Universidad Autónoma de Occidente, Nuria Manzano Soto, Claudia Alexandra Roldán Morales


Experiencias de innovación y estudios breves
  • Trastorno por déficit de atención con hiperactividad en mi aula de infantil, Sandra Alvárez Menéndez, Ana Pinel González



https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/422888

Teaching and Teacher Education

Teaching and Teacher Education


   Vol. 57, 7/2016

 
  • A literature review on how need-supportive behavior influences motivation in students with sensory loss, Ineke Haakma, Marleen Janssen, Alexander Minnaert
  • Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk, Klara Sedova, Martin Sedlacek, Roman Svaricek
  • Relating school leadership to perceived professional learning community characteristics: A multilevel analysis, Bénédicte Vanblaere, Geert Devos
  • The quality of classroom experiences in Chinese kindergarten classrooms across settings and learning activities: Implications for teacher preparation, Bi Ying Hu, Lisa Dieker, Yi Yang, Ning Yang
  • Stressors and coping strategies through the lens of Early Childhood/Special Education pre-service teachers, Kelli R. Paquette, Sue A. Rieg
  • Beyond the official language of learning: Teachers engaging with student voice research, Roseanna Bourke, Judith Loveridge
  • Initial teacher education: What does it take to put equity at the center?, Marilyn Cochran-Smith, Fiona Ell, Lexie Grudnoff, Mavis Haigh, Mary Hill, Larry Ludlow
  • The examination of a teacher candidate assessment rubric: A confirmatory factor analysis, Camille L. Bryant, Saoussan Maarouf, Jan Burcham, Deirdre Greer
  • Edcamp unconferences: Educators' perspectives on an untraditional professional learning experienc, Jeffrey Paul Carpenter, Jayme Nixon Linton
  • The chair's dispositions as virtues, Wayne Melville, Molly Weinburgh, Anthony Bartley, Doug Jones, Andrea Lampo, Jane Lower, Nick Sacevich
  • Targets of peer mistreatment: Do they tell adults? What happens when they do?, Sheri Bauman, Diana J. Meter, Charisse Nixon, Stan Davis
  • Reconsidering the contribution of teacher knowledge to student learning: Linear or curvilinear effects?, Sofia A. Agathangelou, Charalambos Y. Charalambous, Mary Koutselini
  • A study of the quality of interaction among participants in online animation-based conversations about mathematics teaching , Vu Minh Chieu, Patricio Herbst
  • Induction and mentoring in early childhood educational organizations: Embracing the complexity of teacher learning in contexts, Frances J. Langdon, Patricia A. Alexander, Sandy Farquhar, Marek Tesar, Matthew G.R. Courtney, Melanie Palmer
  • Using lesson study to support knowledge development in initial teacher education: Insights from early number classrooms , Aisling M. Leavy, Mairéad Hourigan
Teachers as leaders: Pre-service teachers' aspirations and motivations, Todd D. Reeves, Rebecca J. Lowenhaupt



http://www.sciencedirect.com/science/journal/0742051X/57