Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2016

9th Equality, Diversity and Inclusion International Conference Nicosia, Cyprus.

9th Equality, Diversity and Inclusion International Conference Nicosia, Cyprus.


http://www.edi-conference.org

Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου 2016

H ελληνική ανώτατη εκπαίδευση στο webometrics

H ελληνική ανώτατη εκπαίδευση στο webometrics

Γιώργος Σταμέλος

Μελέτη 17

http://hepnet.upatras.gr

Παρασκευή, 12 Φεβρουαρίου 2016

Old roots for new routes Cedefop and European vocational education and training policy : 40 years in the making

Old roots for new routes Cedefop and European vocational education and training policy : 40 years in the making


  European Centre for the Development of Vocational Training

  12/2015


www.cedefop.europa.eu/files/8607_en.pdf

Entrepreneurship Competence: An Overview of Existing Concepts, Policies and Initiatives - Final Report

Entrepreneurship Competence: An Overview of Existing Concepts, Policies and Initiatives - Final Report


  KOMARKOVA Ivana, GAGLIARDI Dimitri, CONRADS Johannes, COLLADO Antonio, BACIGALUPO Margherita, KAMPYLIS Panagiotis, PUNIE Yves

  JRC Institute for Prospective Technological Studies



http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC96531/jrc96531_final.pdf

University quality indicators. A critical assessment

University quality indicators. A critical assessment


 Bernd Wächter (ACA) and Maria Kelo (ENQA)

  European Parliament

 04/2015


http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/563377/IPOL_STU(2015)563377_EN.pdf

National sheets on education budgets in Europe - 2015

National sheets on education budgets in Europe - 2015


 Eurydice

  01/2016


http://bookshop.europa.eu/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/EU-Bookshop-Site/en_GB/-/EUR/ViewPublication-Start?PublicationKey=ECAG16001

Éducation et formation des adultes en Europe : Élargir l'accès aux possibilités d'apprentissage

Éducation et formation des adultes en Europe : Élargir l'accès aux possibilités d'apprentissage


 Eurydice

 02/2015



http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_reports/179FR_HI.pdf

Comunicar

Comunicar


 n° 46, 1/2016

 Internet del futuro

  Dossier

  • Comunicar en 140 caracteres. Cómo usan Twitter los comunicadores en España / Communicating in 140 Characters. How Journalists in Spain use Twitter, Gabriel Arrabal Sánchez & Miguel de Aguilera Moyano
  • Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente / Internet and Emotions: New Trends in an Emerging Field of Research, Javier Serrano-Puche
  • La transición digital de los diarios europeos: nuevos productos y nuevas audiencias / European Newspapers’ Digital Transition: New Products and New Audiences, Simón Peña Fernández, Iñaki Lazkano Arrillaga & Daniel García González
  • Consumo de pornografía on-line y off-line en adolescentes colombianos / Online and Offline Pornography Consumption in Colombian Adolescents, Reynaldo Rivera, David Santos Velasco, Victoria Cabrera García & María del Carmen Docal Millán
  • Ciberactivismo: nueva forma de participación para estudiantes universitarios / Cyberactivism: A new form of participation for University Students, M. Guadalupe González Lizárraga, María Teresa Becerra Traver & Mireya Berenice Yanez Díaz


Caleidoscopio

  • Influencia del clima escolar y familiar en adolescentes, víctimas de ciberacoso / The Influence of School Climate and Family Climate among Adolescents Victims of Cyberbullying, Jessica Ortega Barón, Sofía Buelga Vasquez & María Jesús Cava Caballero
  • Expresiones discriminatorias, jóvenes y redes sociales: la influencia del género / Discriminatory Expressions, the Young and Social Networks: The Effect of Gender, David Dueñas Cid, Paloma Pontón Merino, Ángel Belzunegui Eraso & Inma Pastor Gosálbez
  • Análisis del diseño interactivo de las mejores apps educativas para niños de cero a ocho años / An Analysis of the Interaction Design of the Best Educational Apps for Children Aged Zero to Eight, Lucrezia Crescenzi Lanna & Mariona Grané Oró
  • Posibilidades ubicuas del ordenador portátil: percepción de estudiantes universitarios españoles / The Ubiquitous Possibilities of the Laptop: Spanish University Students’ Perceptions, María Luisa Sevillano García, María Pilar Quicios García & José Luis González García
  • Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales / Generation Z's Teachers and their Digital Skills, Francisco José Fernández Cruz & María José Fernández Díaz


http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=revista&numero=actual

Revista Española de Educación Comparada (REEC)

Revista Española de Educación Comparada (REEC)


 N° 26

  Educación a distancia, la perspectiva de la universidad en una sociedad red

  MONOGRÁFICO: Educación a distancia, la perspectiva de la universidad en una sociedad red

  • Educación a distancia, la perspectiva de la universidad en una sociedad en red. Una perspectiva desde las regiones de América Latina, El Caribe y América del Norte, Lorenzo García Aretio, Marta Ruiz Corbella
  • Tranformaciones en la universidad hoy: integración de modalidades formativas, Josep M. Duart, Santiago Mengual-Andrés
  • La metamorfosis de la educación a distancia en América Latina. Una nueva fase marcada por el ingreso de proveedores internacionales, Claudio Rama, Marcelo Cevallos Vallejo
  • Un cuento de dos países: educación a distancia de México y Estados Unidos de América, Pedro Cookson Steele, Nancy Domínguez González
  • ¿...y antes de los MOOC?, Lorenzo García Aretio


ESTUDIOS E INVESTIGACIONES

  • Recorrido por la imagen social de la formación profesional: un camino hacia su revalorización, Enrique García Jiménez, Rocío Lorente García
  • Desafíos a la igualdad en el siglo XXI: dificultades y retos del modelo de escuela comprensiva, Rubén García Pedraza
  • Uso de las TIC en el profesorado europeo: ¿Una cuestión de equipamiento y formación?, Vicente Gabarda Méndez
  • Desarrollo profesional docente en el discurso de los organismos internacionales, Héctor A. Monarca, Jesús Manso Ayuso


http://revistas.uned.es/index.php/REEC/issue/view/932

Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria (PS)

Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria (PS)


  N° 27, 1-6/ 2016

 La Pedagogía Social en el mundo

  Presentación

  • Presentación, Xavier Úcar Martínez, Juha Hämäläinen

Monográfico

  • Pedagogía Social/Trabajo Social en Alemania: Teorías y Discursos de la Pedagogía Social y el Trabajo Social: De la disciplinarización de los pobres a una perspectiva democrática de emancipación, Heinz Suenker, Rita Braches
  • La Pedagogía Social en España: de la reconstrucción académica y profesional a la incerteza científica y social, Martí Xavier March Cerdà, Carmen Orte Socias, Lluís Ballester Brage
  • El desarrollo de la Pedagogía Social en Rusia, Tatiana Romm
  • Pedagogía Social en Dinamarca, Niels Rosendal Jensen
  • Pedagogía Social en Finlandia y Suecia: Un análisis comparativo, Juha Hämäläinen, Lisberth Eriksson
  • Situación actual de la Pedagogía social en Uruguay, Jorge Camors
  • Los fundamentos “freireanos” En la construcción de la Pedagogía Social de Brasil, Roberto Da Silva
  • Pedagogía Social en el Reino Unido hoy: Resultados de análisis de formación e iniciativas de desarrollo, Claire Cameron
  • Pedagogía Social en América del Norte: Antecedentes históricos y desarrollo actual, Daniel Schugurensky
  • Educación social en Japón, Asuka Kawano, Takeo Matsuda, Lan Xiao
  • Pedagogía Social en Sudáfrica: Manteniendo la tensión entre academia y activismo, Astrid Von Kotze, Salma Ismail, Linda Cooper

https://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/issue/view/102/showToc

Revista de Educación a Distancia (RED)

Revista de Educación a Distancia (RED)


 N° 48, 1/2016

 Numero especial sobre "Presente y futuro, en el mundo latinoamericano, de la enseñanza en entornos virtuales"

 
  • La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas, María Elena Chan Núñez
  • Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en entornos virtuales referidos a educación universitaria, Beatriz Fainholc
  • Estrategia alternativa en contexto Latinomericano para reforzar aprendizaje de matemáticas en educación media: Una innovación disruptiva, Alvaro Hernán Galvis, Nyckyiret Flórez, Mauricio A. Bermúdez & Jaime Humberto Vera
  • B-learning para inducción del profesorado principiante. El caso del programa INDUCTIO en la República Dominicana, Carlos Marcelo, Carmen Gallego-Domínguez & Cristina Mayor
  • Estrategias de aprendizaje emergentes en la modalidad e-learning, Luis Demetrio Meza López, Serafín Ángel Torres Velandia & José de Jesús Lara Ruiz
  • Formación en investigación educativa en la sociedad digital. Una experiencia innovadora de enseñanza en el nivel superior en el contexto latinoamericano, Silvia Baldivieso, Selin Carrasco & Lorena Di Lorenzo
  • Desafío en el diseño de MOOCs: incorporación de aspectos para la colaboración y la gamificación, Carina S. González, César A. Collazos & Roberto García
  • La Educación en Latinoamérica entre la red y el ecosistema digital, el caso venezolano, Ruth Díaz Bello
  • La evaluación de la integración de las TIC en la educación superior: fundamento para una metodología, Pedro Nolasco Vázquez & Mario Miguel Ojeda Ramírez
  • Modelo Colaborativo y Ubicuo para apoyar los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel Iberoamericano, Mayela Coto, César A. Collazos & Sonia Mora Rivera


http://www.um.es/ead/red/red.html

Revista de Educación

Revista de Educación


 N° 371, 1-3/2016

 
  • La idea de causalidad en las explicaciones históricas del alumnado de educación primaria, Jorge Ortuño Molina, Ana Isabel Ponce Gea y Francisca José Serrano Pastor
  • Caracterización de las actuaciones de correctores al calificar pruebas escritas de matemáticas, Alberto Arnal-Bailera, José María Muñoz-Escolano y Antonio M. Oller-Marcén
  • Abriendo la caja negra: la escuela pública española de postguerra, Gabriel Barceló Bauzà, Francisca Comas Rubí y Bernat Sureda Garcia
  • El liderazgo educativo en Europa: Una aproximación transcultural, Antonio Sans-Martín, Joan Guàrdia Olmos y Xavier M. Triadó-Ivern
  • Uso de las conjunciones en las composiciones de estudiantes de programas bilingües y no bilingües, Ana Cristina Lahuerta Martínez
  • Efectos de los juegos de simulación de empresas y Gamification en la actitud emprendedora en enseñanzas medias, Daniel Arias Aranda, Oscar F. Bustinza Sánchez y Ruslan Djundubaev
  • Razonamiento y heurísticas en pruebas de comprensión lectora, Alejandra Platas-García, José Martín Castro-Manzano y Verónica Reyes-Meza

http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2016/371.html

Net.Doc

Net.Doc


 N° 149, janvier 2015

L'effet des soft-skills sur la rémunération des diplômés


http://www.cereq.fr/index.php/publications/Net.Doc/L-effet-des-soft-skills-sur-la-remuneration-des-diplomes

Recherches

Recherches


  N° 63, 2015

  L'évaluation

 
  • Peut-on évaluer les compétences scolaires ?, Bernard Rey 
  • Mes classes sans notes, Stéphanie Michieletto-Vanlancker
  • Les évaluations nationales : un « outil » insaisissable ?, Daniel Bart
  • Enseignement d’exploration en seconde générale : et si on n’évaluait pas…,  Catherine Mercier
  • Cette affiche-là, on n’en a plus besoin, Sophie Dziombowski
  • L'"assessment" à l’université aux États-Unis : compétences, évaluation, amélioration, Christian Donahue
  • Oui, on peut, Patrice Heems
  • L’autoévaluation, une aide à l’écriture, Séverine Piot
  • Musées portatifs : une activité personnelle dans le cadre de l’épreuve orale de français, Sophie Gintzburger
  • Un plaisir à livre ouvert ? L’évaluation du plaisir de lire dans le PISA, Daniel Bart, Bertrand Daunay
  • Des nouvelles du livre pour la jeunesse : rêve ou cauchemar (2), Élizabeth Vlieghe


http://www.recherches.lautre.net/?product=n-63-levaluation

Repères

Repères


 N° 52, 2015

 Lecture et écriture : les choix des enseignants au début de l'école élémentaire

 
  • Lecture et écriture : les choix des enseignants au début de l'école élémentaire, Bernadette Kervyn, Catherine Brissaud
  • L'enseignement de la compréhension dans les classes de CP aujourd'hui : temps consacré et choix didactiques, Marie-France Bishop, Sylvie Cèbe, Céline Piquée
  • De la grammaire au CP pour lire et pour écrire? Description et analyse de pratiques dans le cadre de la recherche Lire-Écrire au CPPatrice Gourdet, Corinne Gomila, Véronique Bourhis, Marie-Laure Elalouf, Claudie Péret, Cécile Avezard-Roger
  • Apprendre à lire au CP dans une classe multilingue : le plurilinguisme des élèves comme ressource didactique?, Véronique Miguel Addisu, Marie-Odile Maire-Sandoz
  • Pour une approche objective des pratiques d'acculturation à l'écrit en classe de CP : essai de catégorisation et premières analyses, Marianne Tiré, Anna Vadcar, Serge Ragano, Sandrine Bazile
  • L'enseignement de l'écriture en CP : description des pratiques enseignants dans 131 classes, Laurence Pasa, Corinne Totereau, Yves Soulé, Martine Dreyfus, Catherine Dupuy, jean-Charles Chabanne
  • Analyse des actions et interactions didactiques en production écrite au Cours préparatoire, Florence Mauroux, Jacques David et Claudine Garcia-Debanc
  • Écrire pour lire, lire pour écrire au CE1 : l'exemple d'un travail sur "Le loup et l'agneau", Loïs Lefeuvre, Luc Maisonneuve, Gérard Sensevy
  • Devenir lecteur et scripteur de poésie en primaire : quelle expérience? Quels enjeux? Nathalie Brillant Rannou, Céline Petit
  • Le geste graphique chez le scripteur au début de l'école primaire : profil des pratiques pédagogiques et des performances des élèves, Nathalie Lavoie, Marie-France Forquin, Anne-Marie Labrecque
  • De la lettre au texte: qu'écrivent au tableau les enseignants de cours préparatoire en sciences? Armelle Roderon, Catherine Brissaud, Éric Troquet


http://reperes.revues.org

Revue internationale d'éducation - Sèvres (RIES)

Revue internationale d'éducation - Sèvres (RIES)


  N°70, décembre 2015

 Les langues d'enseignement, un enjeu politique

 
  • Les langues d’enseignement entre politiques officielles et stratégies des acteurs, Abdeljalil Akkari, Daniel Coste
  • L’école algérienne au prisme des langues de scolarisation, Khaoula Taleb Ibrahimi
  • Pour un ancrage sociologique de l’alphabétisation au Burkina Faso : analyse des besoins langagiers des populations burkinabè, Alkassoum Maïga, Abou Napon, Zakaria Soré
  • Statuts des langues et éducation de base aux Comores, Aurélie Chauvet
  • Façonner l’écologie des langues dans le domaine de l’éducation : le cas de l’Estonie, Martin Ehala
  • Le français, langue de l’école, langue à l’école : sur un consensus encore inentamé en France, Gérard Vigner
  • Les langues maternelles et la politique des langues d’enseignement en Inde, Padma M. Sarangapani
  • « La seconde langue est un carrosse » : Analyse du processus d’implantation du programme d’éducation bilingue au Paraguay, Dominique Demelenne
  • L’enseignement en milieu basque au Pays Basque espagnol : pourquoi est-il en hausse ?, Beñat Muguruza
  • Le bilinguisme à Singapour, un défi pour la politique éducative, Aishah Mohamad Kassim
  • Le Conseil de l’Europe et les langues de scolarisation, Jean-Claude Beacco



http://www.ciep.fr/revue-internationale-deducation-sevres/les-langues-enseignement-enjeu-politique

Les Sciences de l'éducation - Pour l'ère nouvelle

Les Sciences de l'éducation - Pour l'ère nouvelle


  Vol. 48, n°4, 2015

 Première année d’expérience dans des métiers de l’interaction humaine : une analyse à partir des ressources mobilisées par des néo-professionnels

 
  • Introduction – Les réformes dans des métiers de l’interaction humaine : propos introductifs à une analyse pluridisciplinaire centrée sur les ressources des entrants dans le métier, David Adé, Laurent Lescouarch 
  • Pluralité des ressources pour l’action dans les processus de transition formation-emploi chez les enseignants du secondaire, Thérèse Perez-Roux, Xavière Lanéelle 
  • Les ressources exploitées par les enseignants d’EPS au cours de leur première année d’expérience professionnelle : Analyse et perspectives pour la formation, David Adé, Nathalie Gal-Petitfaux, Guillaume Serres
  • Les ressources des jeunes travailleurs sociaux, un savant mélange, Corinne Chaput-Le Bars 
  • Les ressources mobilisées par les diplômés en soins infirmiers en début de carrière, Thierry Piot 
  • Les ressources comme révélateur des tensions entre universitarisation et professionnalisation : synthèse et perspectives, Laurent Lescouarch, David Adé


http://www.cairn.info/revue-les-sciences-de-l-education-pour-l-ere-nouvelle-2015-4.htm

Τετάρτη, 10 Φεβρουαρίου 2016

ACADEMIA : Dedication to Dionysis Kladis contribution to the development of Greek higher education system.

ACADEMIA


ΑΡ. 1 (2016)

Dedication to Dionysis Kladis contribution to the development of Greek higher education system.

ΠΊΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΈΝΩΝ

EDITORIAL

Κριτική προσέγγιση στο έργο του Διονύση ΚλάδηPDF HTML
 1-9

ΑΡΘΡΑ

Ανάπτυξη και διεύρυνση της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης, 1998-2004: Μία ανάλυση του στρατηγικού και χωροταξικού σχεδιασμού. Άλλως, μύθοι και πραγματικότητεςPDF HTML
Aggelos Kavasakalis 10-54
Δομικές επιταγές, συλλογικές δυναμικές και υποκειμενικές στρατηγικές. Ο πανεπιστημιακός μπροστά στην αλλαγή (1982) και την απορρύθμιση (2011)PDF HTML
Ioannis Kamarianos 55-78
Η εποχή που τα πρωτόνια είχαν φύλο. Γυναίκες στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1922-1967)PDF HTML
Panagiotis Kimourtzis, Vicky Sigountou 79-132
«Ενεργοί διδασκόμενοι, παθητικοί διαχειριστές»: H διοίκηση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και η συμμετοχή των φοιτητώνPDF HTML
Pantelis Kiprianos 133-163
Εκπαιδευτική ηγεσία: ο ρόλος της ως παράγοντας προώθησης μεταρρυθμίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευσηPDF HTML
Efstathios Balias, Georgios Bestias 164-197
Φοιτητική Συμμετοχή στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Φοιτητικές Εκλογές στην ΕλλάδαPDF HTML
Yiouli Papadiamantaki, George Fragoulis, Elena Soroliou 198-220
Προκλήσεις και διακυβεύματα από την ένταξη της διεπιστημονικότητας στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίωνPDF HTML
Georgios Stamelos, Georgios Aggelopoulos



http://academia.lis.upatras.gr
221-258

Σάββατο, 6 Φεβρουαρίου 2016

Οι πέραν των κανονικών εξαμήνων φοιτητές

HepNet

Μελέτη 16

Οι πέραν των κανονικών εξαμήνων φοιτητές.
Γιώργος Σταμέλος


http://hepnet.upatras.gr/xfiles/pubs/Meletes_Reports/Meleti16.pdf

Δευτέρα, 1 Φεβρουαρίου 2016

Les compétences en littératie, en numératie et en résolution de problèmes dans des environnements technologiques : des clefs pour relever les défis du XXIe siècle

Les compétences en littératie, en numératie et en résolution de problèmes dans des environnements technologiques : des clefs pour relever les défis du XXIe siècle 


  Institut de la statistique Québec (Canada)

  12/2015


http://www.stat.gouv.qc.ca/statistiques/education/alphabetisation-litteratie/peica.pdf

Language teaching and learning in multilingual classrooms

Language teaching and learning in multilingual classrooms


 
European Commission

 11/2015


http://ec.europa.eu/languages/library/studies/multilingual-classroom_en.pdf

Education and Training Monitor 2015

Education and Training Monitor 2015


 European Commission

 11/2015




http://ec.europa.eu/education/library/publications/monitor15_en.pdf

PISA à la loupe

PISA à la loupe


 N° 59, 1/2016

 Quelle est l'incidence du temps que les élèves passent en ligne en dehors de l'école ?



http://www.oecd-ilibrary.org/content/workingpaper/5jm5f93jxgr2-fr

Sisyphus. Journal of Education

Sisyphus. Journal of Education


 Vol. 3, n° 2, 5-8/2015

 Territorial Specificities of Teaching and Learning

  Introduction

  • Territorial Specificities of Teaching and Learning, Roser Boix Tomàs, Pierre Champollion, António M. Duarte

Articles

  • Education and Territory: A Conceptual Framework, Pierre Champollion
  • Teaching and Learning in Rural Contexts, Roser Boix Tomàs, Pierre Champollion, António M. Duarte
  • Rural School in Spain: Between Compensatory Education and Inclusive Education, Roser Boix Tomàs, Laura Domingo Peñafiel
  • Teaching Strategies and Space Organisation in Multigrade Classrooms, Pilar Abós Olivares, Antonio Bustos Jiménez
  • Towards a Territorialised Professional Identity: The Case of Teaching Staff in Rural Schools in France, Spain, Chile and Uruguay, Catherine Rothenburger
  • The Issue of Autonomy Within Multigrade Classrooms, Roser Boix Tomàs, Limber Santos
  • Rural vs Urban Crossed Approaches: School and Territory Representations of Pupils at the End of Primary Education. Case Study of Drôme, France, Cécile dos Santos, Thierry May-Carle, Pierre Champollion
  • Teaching Practices for Passive and Active Learning in Rural and Urban Elementary Teachers, António M. Duarte, Belmiro Cabrito, Ana I. Figueira, José António Carrasco Monge 



  Sisyphus. Journal of Education

Review of Education

Review of Education




 Vol. 3, n°2, 6/2015

 
  • Relationships among school climate, school safety, and student achievement and well-being: a review of the literature, Benjamin Kutsyuruba, Don A. Klinger and Alicia Hussain
  • Context and Implications Document for: Relationships among school climate, school safety, and student achievement and well-being: a review of the literature, Benjamin Kutsyuruba, Don A. Klinger and Alicia Hussain
  • Tackling disadvantage: what works in narrowing the achievement gap in schools, Feyisa Demie and Christabel Mclean
  • Context and Implications Document for: Tackling disadvantage: what works in narrowing the achievement gap in schools, Feyisa Demie and Christabel Mclean
  • Parental homework involvement improves test scores? A review of the literature, Roel J. F. J. Ariës and Sofie J. Cabus
  • Context and Implications Document for: Parental homework involvement improves test scores? A review of the literature, Roel J. F. J. Ariës and Sofie J. Cabus



http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/rev3.2015.3.issue-2/issuetoc?campaign=woletoc

Cultura y Educación. Revista de teoría, investigación y práctica

Cultura y Educación. Revista de teoría, investigación y práctica


 

Vol. 27, n° 4, 9-12/2015

  Research reports / Informes de investigación
  • Models and processes for solving arithmetic word problems proposed by Spanish mathematics textbooks / Modelos y procesos de resolución de problemas aritméticos verbales propuestos por los libros de texto de matemáticas españoles, M. Rosario Sánchez & Santiago Vicente
  • Students’ perspectives on the processes of supervision and assessment of undergraduate dissertations / Perspectiva del alumnado de los procesos de tutorización y evaluación de los trabajos de fin de grado, Jesús Vera & Elena Briones
  • Information problem-solving skills and the shared knowledge construction process: a comparison of two learning tasks with differing levels of cognitive complexity / Habilidades de resolución de problemas informacionales y proceso de construcción compartida de conocimiento: comparación entre dos tareas de aprendizaje de diferente complejidad cognitiva, Lorena Becerril & Antoni Badia
  • Thinking emotions with two-year-old children: an educational programme to improve emotional knowledge in young preschoolers / Pensando las emociones con niños de dos años: un programa educativo para mejorar el conocimiento emocional en primer ciclo de Educación Infantil, Marta Fernández-Sánchez, Laura Quintanilla & Marta Giménez-Dasí

Didactic experiences / Experiencias didácticas
  • Conceptualizing metalinguistic understanding in writing / Conceptualización de la competencia metalingüística en la escritura, Debra Myhill & Susan Jones
  • Orthography and the development of metalinguistic reflection in Portuguese primary school pupils / Ortografía y desarrollo de la reflexión metalingüística en alumnos portugueses en primaria, Otília C. Sousa, José-António Costa & Marie Nadeau
  • A classroom intervention on Spanish grammar and writing: the use of the past tense with secondary school students / La intervención didáctica en el aula sobre gramática y escritura. El saber gramatical y la revisión de textos en el uso de los tiempos verbales del pasado con alumnos de secundaria, Carmen Rodríguez-Gonzalo
  • From research question to scientific publication: educational innovation with university students / De la pregunta de investigación a la publicación científica: innovación educativa con el alumnado universitario, Olga Moreno-Fernández & Pilar Moreno-Crespo


http://www.tandfonline.com/toc/rcye20/27/4

Journal of School Health

Journal of School Health


 Vol. 86, n°2, 2/2015

 
  • Perceived School Climate and Chinese Adolescents' Suicidal Ideation and Suicide Attempts: The Mediating Role of Sleep Quality, Dongping Li, Zhenzhou Bao, Xian Li and Yanhui Wang
  • Behaviors and Knowledge of HealthCorps New York City High School Students: Nutrition, Mental Health, and Physical Activity, Moonseong Heo, Erica Irvin, Natania Ostrovsky, Carmen Isasi, Arthur E. Blank, David W. Lounsbury, Lynn Fredericks, Tiana Yom, Mindy Ginsberg, Shawn Hayes and Judith Wylie-Rosett
  • Barriers to Addressing Adolescent Substance Use: Perceptions of New York School-Based Health Center Providers, Brett Harris, Benjamin Shaw, Hal Lawson and Barry Sherman
  • Individual and School-Level Socioeconomic Gradients in Physical Activity in Australian Schoolchildren, Lucy Lewis, Carol Maher, Peter Katzmarzyk and Timothy Olds
  • “Reforms Looked Really Good on Paper”: Rural Food Service Responses to the Healthy, Hunger-Free Kids Act of 2010, Disa Cornish, Natoshia Askelson and Elizabeth Golembiewski
  • Geographic Disparity in Funding for School Nutrition Environments: Evidence from Mississippi Schools, Yunhee Chang, Teresa Carithers, Shannon Leeke and Felicia Chin
  • The Impact of Tobacco-Free School Policies on Youth Smoking Rates in Florida Public School Districts, Amanda Terry and Ning Jackie Zhang
  • Low Frequency of Fruit and Vegetable Consumption Among Canadian Youth: Findings From the 2012/2013 Youth Smoking Survey, Leia Minaker and David Hammond
  • The Role of Physical Education Lessons and Recesses in School Lifestyle of Adolescents, Karel Frömel, Zbyněk Svozil, František Chmelík, Lukáš Jakubec and Dorotea Groffik


http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/josh.2016.86.issue-2/issuetoc?campaign=woletoc

Revista Iberoamericana de Educación

Revista Iberoamericana de Educación


 N° especial 70/1, 1/2016

  Tecnología de la educación / Tecnologia educacional
  • Jogos digitais e educação: uma possibilidade de mudança da abordagem pedagógica no ensino formal, Bruno Henrique de Paula e José Armando Valente
  • La importancia de los procesos de regulación compartida en CSCL; rasgos teóricos y empíricos para su estudio, Juan Carlos Castellanos Ramírez y Javier Onrubia Goñi


Investigación educativa / Pesquisa educacional
  • Influencia del entorno familiar en el rendimiento académico en Galicia (España), Francisco-Jesús Ferreiro Seoane, David Ríos Carro y Daniel Álvarez Rojo
  • Estrátegias de autorregulação da aprendizagem: contribuições para a formação de estudantes de educação física, Luciana Toaldo Gentilini Avila e Lourdes Maria Bragagnolo Frison e Ana Margarida Veiga Simão


Educación inclusiva / Educação inclusiva
  • Evolución de la terminología relacionada con la atención a la diversidad a través de las diferentes reformas legislativas en España, María del Mar Bernabé, Vicente Alonso y Mª Ángeles Bermell


Educación CTS / Educação CTS
  • Enseñanza de la naturaleza de la ciencia como vía para mejorar el conocimiento pedagógico del contenido, Valeria Leticia Calagua Mendoza, Leonor Silva Schütte y Genaro Zavala Enríquez
  • Cuestiones sociotecnológicas en la formación de profesores de Ciencias: una perspectiva discursiva, Bethania Medeiros Geremias, Patricia Montanari Giraldi, Suzani Cassiani e Irlan von Linsingen


Políticas educativas / Políticas educacionais
  • Restrições à implementação das TIC como área de formação transdisciplinar: representações de profissionais da educação, Elisabete Cruz


Profesión docente / Profissão docente
  • Apropiación tecnológica en el movimiento educativo abierto: Un estudio de casos de prácticas educativas abiertas, Donovan Del Valle Jiménez, Rosario Celaya Ramírez y María Soledad Ramírez Montoya


Educación inter/multicultural / Educação inter/multicultural
  • Uniendo Culturas: una propuesta educativa a la diversidad cultural y lingüística. Diseño preliminar, Elena Martín-Pastor y otros


Educación física / Educação física
  • Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado: el caso de Pedagogía en Educación Física de la Universidad Autónoma de Chile (2007-2012), Roberto Iván Lagos Hernández y Mikel Pérez-Gutiérrez


Didáctica de la Lengua y de la Literatura / Ensino da língua e literatura
  • Trabalho colaborativo docente e educação plurilingue: que subversões a uma gramática da escola?, Luciana Mesquita, Ana Sofia Pinho e Ana Isabel Andrade


http://www.rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=boletin70_1

History of Education

History of Education


 Vol. 45, n°2, 3/2016

 
  • Scientists, teachers and the ‘scientific’ textbook: interprofessional relations and the modernisation of elementary science textbooks in nineteenth-century Sweden, Magnus Hultén
  • Irish education and the legacy of O’Connell, Brian Fleming & Judith Harford
  • A tale of two schools: educating Catholic female deaf children in Ireland, 1846–1946, Noel Patrick O’Connell
  • Life history insights into the early childhood and education experiences of Froebel trainee teachers 1952–1967, Kate Hoskins & Sue Smedley
  • British Labour Party education policy and comprehensive education: from Learning to Live to Circular 10/65, Gary McCulloch



http://www.tandfonline.com/toc/thed20/45/2

Journal of Research in Science Teaching (JRST)

Journal of Research in Science Teaching (JRST)


 Vol. 53, n°2, 2/2016

 
  • Identifying the critical components for a conceptual understanding of the mole in secondary science classrooms, Su-Chi Fang, Christina Hart and David Clarke
  • Validation of automated scoring of science assessments, Ou Lydia Liu, Joseph A. Rios, Michael Heilman, Libby Gerard and Marcia C. Linn
  • Students' regulation of their emotions in a science classroom, Louisa Tomas, Donna Rigano and Stephen M. Ritchie
  • Pedagogical content knowledge of argumentation: Using classroom contexts to assess high-quality PCK rather than pseudoargumentation, Katherine L. McNeill, María González-Howard, Rebecca Katsh-Singer and Suzanna Loper
    • How humans evolved according to grade 12 students in Singapore, Kah Huat Robin Seoh, R. Subramaniam and Yin Kiong Hoh
  • A multilevel analysis of diverse learners playing life science video games: Interactions between game content, learning disability status, reading proficiency, and gender, Maya Israel, Shuai Wang and Matthew T. Marino


http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.v53.2/issuetoc?campaign=woletoc