Σάββατο, 28 Σεπτεμβρίου 2013

Phronesis

Phronesis


  Vol. 2, n°1, janvier 2013

   Le praticien réflexif : mythe ou réalité en formation à l'enseignement?

  Numéro dirigé par Enrique Correa Molina et Lynn Thomas
  • Critique de la réflexivité (mais est-ce donc possible ?), Yves Couturier
  • La pratique réflexive en enseignement supérieur : d’une approche théorique à une perspective de développement professionnel, Christelle Lison
  • Considérations méthodologiques pour aborder la compétence à « réfléchir » ou à « faire réfléchir » sur sa pratique en enseignement, Philippe Chaubet, Enrique Correa Molina et Colette Gervais
  • Variation de la pratique réflexive entre les contextes académique et pratique en stage d’enseignement, Simon Collin
  • The Role of Reflection in Addressing the Social Responsibility Mandate of Teacher Education, Thomas Falkenberg
  • Self-Assessment of Professional Growth Through Reflective Portfolios, Jodi Nickel Has Reflective Practice Done More Harm than Good in Teacher Education?, Tom Russell
  • Texte de mise en perspective: What We Owe to Donald Schön: Three Educators in Conversation, Allan MacKinnon, Anthony Clarke et Gaalen Erickson
  •  
  •  http://www.erudit.org/revue/phro/2013/v2/n1/index.html
  • Revista de Educación a Distancia (RED)

    Revista de Educación a Distancia (RED)


      N° 38, juillet 2013

    • Identificación de las dificultades de regulación del tiempo de los estudiantes universitarios en formación a distancia, Margarida Romero, Elena Barberà
    • El Trabajo Fin de Grado Maestro: modalidad online con evaluación presencial, Blanca Arteaga Martínez, Josu Ahedo Ruiz, Sonia Gutiérrez Gómez-Calcerrada y Eva Solera Hernández
    • La Pizarra Digital Interactiva en las aulas de Castilla-La Mancha: Análisis del rendimiento y de la integración, David Sánchez Chiquero
    • La formación del profesorado y el uso pedagógico de las TIC, Beatriz Fainholc, Hugo Nervi, Rosita Romero y Carol Halal
    • Desarrollo de Competencias Investigadoras en la Sociedad Red, Marta Mena y Nora Lizenberg
    • Valoración y análisis de una experiencia docente basada en la organización de una feria de estudiantes sobre la evolución del pensamiento administrativo, Ivan Hillard, Tiziana Priede Bergamini y Manuel Tejeiro Koller
    •  
    •  http://www.um.es/ead/red/38/

    Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED)

    Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED)


      Vol. 16, n° 2, juillet-décembre 2013

      ESTUDIOS Y EXPERIENCIAS
    • Proposições e controvérsias no conectivismo / Propositions and controversies in connectivism, Soares Carvalho, M. J.
    • Un estudio del e-learning para adultos en educación universitaria a distancia: un análisis estadístico sobre el rendimiento de estudiantes de contabilidad financiera en la UNED / A study of adult e-learning in higher distance educacion: a statistical analysis about students' performance in financial accounting in a spanish university for distance learning (UNED), Herrador Alcaide, T. C.; Hernández Solís, M.
    • Afecto e conflicto en las interacciones en ambientes virtuales de aprendizaje / Affection and conflict in learning management system interactions, Mülbert, A. L.; Girondi, A.; Cybis Pereira, A. T.; Keiko Nakayama, M.
    • Evaluación del uso de tecnologías en la enseñanza universitaria a distancia de la UNED / Evaluation of the usage of technologies at UNED distance education university, Carmena Yáñez, E.; Navarro Fernández, J.
    • El uso de la tecnología: determinación del tiempo que los jóvenes de entre 12 y 18 años dedican a los equipos tecnológicos / Use of technology: Determination of time that young people between 12 and 18 use technological equipment, Franco Crespo, A. A.
    • Explicitando la interrelación entre las actividades de aprendizaje, el proceso de evaluación y la adquisición de competencias / Explicating the inter-relationship between learning activies, the evaluation process, and the acquisition of competences, Guerrero-Roldán, A. E.; Huertas, M. A.; Mor, E.; Rodríguez, M. E.
    • Estratégias para detecção precoce de propensão à evasão / Strategies for the early detection of evasion propensity, Mezzari, A.; Rockenbach Tarouco, L. M.; Gorziza Avila, B.; Ribas Machado, G.; Favero, R. V.; Bulegon, A. M.
    • El mini video como recurso didáctico en el aprendizaje de materias cuantitativas / Mini videos as didactic resources in quantitative subjects, De la Fuente Sánchez, D.; Hernández Solís, M.; Pra Martos, I.
    • Docencia universitária: um estudo sobre a interação entre docentes e estudantes em cursos na modalidade semipresencial / University teaching: a study on the interaction between teachers and students in the course type semipresential, Parreira Júnior, W. M.; Malusá Baraúna, S.; Saramago de Oliveira, G. 
    •  
    •  http://ried.utpl.edu.ec/?q=es/node/780

    Revista Española de Pedagogía

    Revista Española de Pedagogía


      N° 256, septembre-décembre 2013

      Estudios y Notas
    • La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural, Pedro Ortega Ruiz
    • Educación, cultura política, causa pública. Una lectura histórica, Alejandro Mayordomo Pérez y Juan Manuel Fernández-Soria
    • Atención a la diversidad y desarrollo del talento en el aula. El modelo DT-PI y las tecnologías en la implantación de la flexibilidad curricular y el aprendizaje al propio ritmo, Javier Tourón y Raúl Santiago Campión
    • Rendimiento Académico y Diversidad Cultural: el Eje Lingüístico, Miguel A. Santos Rego, Agustín Godás Otero y Mar Lorenzo Moledo
    • Educación y construcción del Self en la Filosofía Helenística según Michel Foucault, Marcos Santos Gómez
    • La construcción de la pedagogía teatral como disciplina científica, Manuel Francisco Vieites García
    • El uso de la autobiografía de infancia como recurso para la investigación en educación, María del Carmen Caro Samada
    • Conocimiento y actitud. Dos elementos clave en la formación del maestro de Educación Física para prevenir y tratar la obesidad juvenil, Emilio J. Martínez-López, Alberto Grao-Cruces, José Enrique Moral-García y Manuel Jesús de la Torre Cruz
    •  
    •  http://revistadepedagogia.org/

    Revista Iberoamericana de Educación

    Revista Iberoamericana de Educación

      N° 62, mai-août 2013

       El cuerpo en la escuela

      Monográfico / Monográfico : El cuerpo en la escuela / O corpo na escola
    • Presentación / Apresentação, William Moreno
    • Violência em aulas de Educação Física: corporalidade, docência e formação, Juliana Telles de Castro e outros
    • Relatos autobiográficos sobre a incompetencia motriz aprendida de un docente novel de Educación Física y sus posibilidades autoformativas, Gustavo González Calvo y otros
    • Escolarización del cuerpo y de los cuerpos, Gianfranco Ruggiano
    • Castigos corporales y escuela en la colombia de los siglos XIX y XX, Claudia Ximena Herrera Beltrán
    • Cuerpos escolares y cuerpos sociales: una historia de encuentros y desencuentros, Claudia Mallarino Flórez
    • Educación del cuerpo y políticas educativas: de la formación superior al patio escolar, Raumar Rodríguez Giménez
    • Fotoetnografía educativa: una ruta para comprender la cultura corporal escolarizada, William Moreno Gómez
    • Cuerpo y escuela. Dimensiones de la política, Diana Milstein y Héctor Mendes
    • Corporalidad del «buen estudiante»: representaciones de género, «raza», etnia y clase social en la escuela española, Antonia Olmos Alcaraz y María Rubio Gómez
    • ¿Cómo construye varones la escuela? Etnografía crítica sobre rituales de masculinización en la escena escolar, Juan E. Péchin
    • Aprender en y desde la motricidad humana: educación, escuela y mediación pedagógica, Alberto Moreno Doña, Carlos Calvo Muñoz, Silvia López de Maturana Luna
    • O skate como prática corporal e as relações de identidade na cultura juvenil, Emerson Luis Velozo e Jocimar Daolio
    • Educación Corporal y Estética: Las Actividades Circenses como contenido de la Educación Física, Teresa Ontañón Barragán, Marco Antonio Coelho Bortoleto y Erminia Silva
    • Noción corpórea y abuso infantil. Una propuesta pedagógica desde la educación física escolar, Marlen Campos Vidal y Carol Vargas García
    • Pobreza, alimentación y juego en la educación infantil, Concepción Sánchez Blanco
    •  
    •  http://www.rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=rie62&titulo=RIE%2062%20Mayo-Agosto%20/%20Maio-Agosto%202013

    European Educational Research Journal (EERJ)

    European Educational Research Journal (EERJ)


      Vol.12, n°3, septembre 2013

      Contemporary Methodological Diversity in European Higher Education Research: the value of narrative, autoethnography and collective biography

    • Introduction. Contemporary Methodological Diversity in European Higher Education Research, Sheila Trahar
    • Weaving a Bridge of Sense: students’ narrative constructions as a lens for understanding students’ coping with the gap between expectancies and experiences when entering higher education, Lars Ulriksen, Henriette Tolstrup Holmegaard & Lene Møller Madsen
    • Qualitative Life-grids: a proposed method for comparative European educational research, Andrea Abbas, Paul Ashwin & Monica McLean
    • Marvi Remmik, Mari Karm & Liina Lepp. Learning and Developing as a University Teacher: narratives of early career academics in Estonia
    • Developing Autobiographical Accounts as a Starting Point in Research, Juana M. Sancho & Fernando Hernández-Hernández
    • Ordinary and Extraordinary Stories from Aotearoa New Zealand: a teacher educator’s autoethnographic account of the struggle to be bicultural, Maureen Legge
    • Autoethnographic Journeys in Learning and Teaching in Higher Education, Sheila Trahar
    • Using a Process of Collective Biography Writing in Higher Education to Develop an Ability to Explore, Reveal and Critically Reflect, Monne Wihlborg
    • Classroom Management: what does research tell us?, May Britt Postholm
    • Integrated Education in Conflicted Societies: is there a need for new theoretical language?, Michalinos Zembylas & Zvi Bekerman
     http://www.wwwords.eu/EERJ/content/pdfs/12/issue12_3.asp

    Journal of School Health

    Journal of School Health


      Vol. 83, n°10, octobre 2013

    • Multilevel Analysis of the Impact of School-Level Tobacco Policies on Adolescent Smoking: The Case of Michigan, Hye-Jin Paek, Thomas Hove and Hyun Jung Oh
    • Peer Acceptance in the School Class and Subjective Health Complaints: A Multilevel Approach, Ylva B. Almquist, Bitte Modin and Lilly Augustine
    • Measuring Emotion Socialization in Schools, Christy G. Horner and Tanner L. Wallace
    • Psychometrics of a Brief Measure of Emotional Self-Efficacy Among Adolescents From the United States, Robert F. Valois and Keith J. Zullig
    • Behavioral Health Emergencies Managed by School Nurses Working With Adolescents, Mary M. Ramos, Cynthia Greenberg, Robert Sapien, Judith Bauer-Creegan, Beverly Hine and Cathy Geary
    • Development of a Pre-Service Teachers' Self-Efficacy Instrument Regarding Teacher Health Education Standards, Jeffrey K. Clark, Rebecca A. Brey and Susan E. Clark
    • The Nutritional Role of Flavored and White Milk in the Diets of Children, Theresa A. Nicklas, Carol E. O'Neil and Victor L. Fulgoni III
    • Trends in Professional Development for and Collaboration by Health Education Teachers—41 States, 2000-2010, Nancy D. Brener, Tim McManus, Howell Wechsler and Laura Kann
    • How School Healthy Is Your State? A State-by-State Comparison of School Health Practices Related to a Healthy School Environment and Health Education, Nancy D. Brener, Howell Wechsler and Tim McManus
    • Association of UV Index and Sunscreen Use Among White High School Students in the United States, herry Everett Jones, Emily O'Malley Olsen, Shannon L. Michael and Mona Saraiya
     http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/josh.2013.83.issue-10/issuetoc

    School Leadership & Management

    School Leadership & Management


      Vol. 33, n°4, septembre 2013

    • Exploding the myths of school reform, David Hopkins
    • Implementing a new senior secondary curriculum in Hong Kong: instructional leadership practices and qualities of school principals, Edith Lai & Derek Cheung
    • Distributed leadership: challenging five generally held assumptions, Deirdre Torrance
    • School leadership effects revisited: a review of empirical studies guided by indirect-effect models, M.A. Hendriks & J. Scheerens
    • Leadership for Learning as an intentional, community-wide activity: the importance of developing a shared language in schools, Scott Marsh, Manjula Waniganayake & John De Nobil
    • e
    • Educational leadership and change: structural challenges in the implementation of a shifting paradigm, Allan R. Morrison
     http://www.tandfonline.com/toc/cslm20/33/4#.Ukb7kX-1uB4

    Policy Futures in Education

    Policy Futures in Education


      Vol. 11, n°4, octobre 2013
     
    • Simple-minded Accountability Measures Create Failing Schools in Disadvantaged Contexts: a case study of a Swedish junior high school, Mara Westling Allodi
    • Neoliberal Universities and the Education of Arts, Humanities and Social Sciences in Bangladesh, Sardar M. Anwaruddin
    • Autonomy and Governance in Local Authority Provision for Children and Young People, Ruth Boyask, Arnet Donkin, Sue Waite & Hazel Lawson
    • What Is Social Sciences and Humanities Research ‘Worth’? Neoliberalism and the Framing of Social Sciences and Humanities Work in Canada, Adam Davidson-Harden
    • Affirmative Action in the Quality of Higher Education: the voices of graduates of the University for All program, Vera Lucia Felicetti, Marilia Costa Morosini & Patricia Somers
    • Defining Global Education, Sarina Molina & Heather Lattimer
    • Pedagogy of the Impossible: neoliberalism and the ideology of accountability, Noah De Lissovoy
    • Vassiliki Papatsiba. The Idea of Collaboration in the Academy: its epistemic and social potentials and risks for knowledge generation
    • Potentials and Risks of Collaboration: two sides of the same coin or the same side of the coin? A Response to Vassiliki Papatsiba, Ronald Barnett
    • Acts of Construction: the conditions of collaboration. A Response to Vassiliki Papatsiba, Jenny Ozga From Bildung to Entrepreneurship: trends in education policy in Sweden, Johanna Ringarp
    • Farewell to the Man in the Red Beret, Enter the Man in the White Silk Mitre: ‘there is a crack in everything, that’s how the light gets in’, Peter McLaren
     http://www.wwwords.co.uk/pfie/content/pdfs/11/issue11_4.asp

    International Journal of Science Education (IJSE)

    International Journal of Science Education (IJSE)


      VoL. 35, n°15, octobre 2013

    • The Interface of Opinion, Understanding and Evaluation While Learning About a Socioscientific Issue, Stephen B. Witzig, Kristy L. Halverson, Marcelle A. Siegel & Sharyn K. Freyermuth
    • The Value of Fidelity of Implementation Criteria to Evaluate School-Based Science Curriculum Innovations, Yew-Jin Lee & Shien Chue
    • The Delphi Technique in Identifying Learning Objectives for the Development of Science, Technology and Society Modules for Palestinian Ninth Grade Science Curriculum, Marwan M.A. Abualrob & Esther Gnanamalar Sarojini Daniel
    • The Nature of Pre-service Science Teachers’ Argumentation in Inquiry-oriented Laboratory Context, Yasemin Ozdem, Hamide Ertepinar, Jale Cakiroglu & Sibel Erduran
    • Training in Decision-making Strategies: An approach to enhance students’ competence to deal with socio-scientific issues, Helge Gresch, Marcus Hasselhorn & Susanne Bögeholz
    • The Impact of High School Science Teachers’ Beliefs, Curricular Enactments and Experience on Student Learning During an Inquiry-based Urban Ecology Curriculum, Katherine L. McNeill, Diane Silva Pimentel & Eric G. Strauss
    • Using a Field Trip Inventory to Determine If Listening to Elementary School Students' Conversations, While on a Zoo Field Trip, Enhances Preservice Teachers' Abilities to Plan Zoo Field Trips, Patricia Patrick, Cathy Mathews & Sue Dale Tunnicliffe
     http://www.tandfonline.com/toc/tsed20/35/15#.Ukb6pn-1uB4

    Journal of Research in Science Teaching (JRST)

    Journal of Research in Science Teaching (JRST)


      Vol. 50, n°8, octobre 2013

    • Using iPads to teach inquiry science to students with a moderate to severe intellectual disability: A pilot study, Bridget T. Miller, Gerald H. Krockover and Teresa Doughty
    • Visualizing communication structures in science classrooms: Tracing cumulativity in teacher-led whole class discussions, Sami Lehesvuori, Jouni Viiri, Helena Rasku-Puttonen, Josephine Moate and Jussi Helaakoski
    • Research skills and STEM undergraduate research students' aspirations for research careers: Mediating effects of research self-efficacy, Omolola A. Adedokun, Ann B. Bessenbacher, Loran C. Parker, Lisa L. Kirkham and Wilella D. Burgess
    • School, teacher, peers, and parents' goals emphases and adolescents' motivation to learn science in and out of school, Dana Vedder-Weiss and David Fortus
    • Fostering student sense making in elementary science learning environments: Elementary teachers' use of science curriculum materials to promote explanation construction, Laura Zangori, Cory T. Forbes and Mandy Biggers
     http://onlinelibrary.wiley.com/maintenance/

    British Journal of Sociology of Education (BJSE)

    British Journal of Sociology of Education (BJSE)


     Vol. 34, n°5, novembre 2013

       Education and social mobility

      Introduction : Education and social mobility, Phillip Brown, Diane Reay & Carol Vincent Reflections on education and social mobility, A.H. Halsey
    • Social mobility, a panacea for austere times: tales of emperors, frogs, and tadpoles, Diane Reay
    • Education, opportunity and the prospects for social mobility, Phillip Brown
    • ‘Class work’: producing privilege and social mobility in elite US secondary schools, Lois Weis & Kristin Cipollone
    • Higher education, social class and the mobilisation of capitals: recognising and playing the game, Ann-Marie Bathmaker, Nicola Ingram & Richard Waller
    • Social mobility and post-compulsory education: revisiting Boudon’s model of social opportunity, Ron Thompson & Robin Simmons
    • The changing relationship between origins, education and destinations in the 1990s and 2000s, Fiona Devine & Yaojun Li
    • Framing higher education: questions and responses in the British Social Attitudes survey, 1983–2010, Anna Mountford-Zimdars, Steven Jones, Alice Sullivan & Anthony Heath
    • Interrupted trajectories: the impact of academic failure on the social mobility of working-class students, Tina Byrom & Nic Lightfoot
    • Rural students’ experiences in a Chinese elite university: capital, habitus and practices, He Li
    • Cultural capital and distinction: aspirations of the ‘other’ foreign student, I Lin Sin
    • Meritocracy and the Gaokao: a survey study of higher education selection and socio-economic participation in East China, Ye Liu
    • Educational expansion and field of study: trends in the intergenerational transmission of educational inequality in the Netherlands, Gerbert Kraaykamp, Jochem Tolsma & Maarten H.J. Wolbers
    • The role of the school curriculum in social mobility, Cristina Iannelli
    • Three generations of racism: Black middle-class children and schooling, Carol Vincent, Stephen Ball, Nicola Rollock & David Gillborn
    • Resettling notions of social mobility: locating refugees as ‘educable’ and ‘employable’, Jill Koyama
     http://www.tandfonline.com/toc/cbse20/34/5-06#.Ukb49X-1uB4

    Paedagogica Historica

    Paedagogica Historica


      Vol. 49, n°5, octobre 2013

    • Le système des récompenses et des peines selon L.-F.F. Gauthey (1795–1864), Anne Ruolt
    • The stranger within: Luxembourg’s early school system as a European prototype of nationally legitimized international blends (ca. 1794–1844), Geert Thyssen
    • Food recommendations in domestic education, Belgium 1890–1940, Peter Scholliers
    • Greek technical–vocational education (1870–1940): intentions and failed aspirations, Pandelis Kiprianos
    • The complexity of intellectual currents: Duncan McArthur and Ontario’s progressivist curriculum reforms, Theodore Michael Christou
    • Memories of life experiences in a teacher training institution during the revolution, António Gomes Ferreira & Luís Mota
    • Educational testing as an accountability measure: drawing on twentieth-century Danish history of education experiences, Christian Ydesen
     http://www.tandfonline.com/toc/cpdh20/49/5#.Ukb3VX-1uB4

    Πέμπτη, 26 Σεπτεμβρίου 2013

    European higher education area and the introduction of a quality assurance program in Greek universities: is policy-oriented learning present?


    Stamelos G, Kavasakalis A. (2013), 
    European higher education area and the introduction of a quality assurance program in Greek universities: is policy-oriented learning present? CEPS Journal. Vol3.N.3: 105-124 (http://www.cepsj.si/pdfs/cepsj_3_3/cepsj_pp_105-124_Stamelos.pdf).

    RESEARCH IN COMPARATIVE AND INTERNATIONAL EDUCATION

    RESEARCH IN COMPARATIVE AND INTERNATIONAL EDUCATION
    Volume 8 Number 3 2013 
      ISSN 1745-4999

    SPECIAL ISSUE
    THE GLOBALIZATION OF ASSESSMENT:
    a forum on international tests of student performance

    Guest Editors: LAURA C. ENGEL & JAMES H. WILLIAMS
    James H. Williams & Laura C. Engel. Testing to Rank, Testing to Learn, Testing to Improve: an introduction and overview
    ARTICLES
    William H. Schmidt & Nathan A. Burroughs. Opening the Black Box: prospects for using international large-scale assessments to explore classroom effects
    Judith Torney-Purta & Jo-Ann Amadeo. International Large-Scale Assessments: challenges in reporting and potentials for secondary analysis
    David Rutkowski & Leslie Rutkowski. Measuring Socioeconomic Background in PISA: one size might not fit all
    Rebecca Winthrop & Kate Anderson Simons. Can International Large-Scale Assessments Inform a Global Learning Goal? Insights from the Learning Metrics Task Force
    Marlaine E. Lockheed & Hans Wagemaker. International Large-Scale Assessments: thermometers, whips or useful policy tools?
    Keita Takayama, Florian Waldow & Youl-Kwan Sung. Finland Has it All? Examining the Media Accentuation of ‘Finnish Education’ in Australia, Germany and South Korea
    CASES
    Valena White Plisko. Participation in International Large-Scale Assessments from a US Perspective
    Xavier Bonal & Aina Tarabini. The Role of PISA in Shaping Hegemonic Educational Discourses, Policies and Practices: the case of Spain
    Susan Seeber & Rainer Lehmann. The Impact of International Large-Scale Assessments on Work-related Educational Monitoring and Policy-making in Germany
    Demus K. Makuwa & Jan Maarse. The Impact of Large-Scale International Assessments: a case study of how the Ministry of Education in Namibia used SACMEQ assessments to improve learning outcomes
    Amy Jo Dowd & Lauren Pisani. Two Wheels are Better than One: the importance of capturing the home literacy environment in large-scale assessments of reading
    Amber Gove, Samir Habib, Benjamin Piper & Wendi Ralaingita. Classroom-up Policy Change: early reading and math assessments at work
    Rukmini Banerji, Suman Bhattacharjea & Wilima Wadhwa. The Annual Status of Education Report (ASER)
    BOOK REVIEWS
    IEA 1958 2008: 50 years of experiences and memories (Constantinos Papanastasiou, Tjeerd Plomp & Elena C. Papanastasiou, Eds), reviewed by Oren Pizmony-Levy
    PISA Under Examination: changing knowledge, changing tests and changing schools (Miguel A. Pereyra, Hans-Georg Kotthoff & Robert Cowen, Eds), reviewed by Morten Greaves
    PISA, Power and Policy: the emergence of global educational governance (Heinz-Dieter Meyer & Aaron Benavot, Eds), reviewed by Noel McGinn
     

    Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2013

    Miradas sobre la educación en Iberoamérica 2013. Desarrollo profesional docente y mejora de la educación

    Miradas sobre la educación en Iberoamérica 2013. Desarrollo profesional docente y mejora de la educación


      Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura

       08/2013

     http://oei.es/noticias/spip.php?article12891

    L’apprentissage mobile et les politiques : questions clés

    L’apprentissage mobile et les politiques : questions clés


      Mark West et Steven Vosloo (dir.)

       United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

       09/2013

     http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002176/217638f.pdf

    The impact of teacher absence

    The impact of teacher absence


       Estyn (Royaume-Uni)

      09/2013

     http://www.estyn.gov.uk/english/docViewer/289898.7/the-impact-of-teacher-absence-september-2013/?navmap=30,163,

    The impact of ICT on pupils’ learning in primary schools - July 2013

    The impact of ICT on pupils’ learning in primary schools - July 2013


      Estyn (Royaume-Uni)

      07/2013

    http://www.estyn.gov.uk/english/docViewer/285585.3/The%20impact%20of%20ICT%20on%20pupils%E2%80%99%20learning%20in%20primary%20schools%20-%20July%202013/

    How the Brain Learns: What lessons are there for teaching?

    How the Brain Learns: What lessons are there for teaching?


      Geoff Masters, et al.

      Australian Council for Educational Research (Australie)

      08/2013

     http://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1163&context=research_conference

    Common Guidelines for Education Research and Development

    Common Guidelines for Education Research and Development


      Institute of Education Sciences (États-Unis), National Science Foundation (États-Unis)

      09/2013

     http://ies.ed.gov/pdf/CommonGuidelines.pdf

    Mais que font donc les documentalistes ? Les activités métafonctionnelles des documentalistes des secteurs de la santé et de l'agriculture

    Mais que font donc les documentalistes ? Les activités métafonctionnelles des documentalistes des secteurs de la santé et de l'agriculture


      Marc Nagels

      Centre de recherche sur l'éducation, les apprentissages et la didactique (France)

      08/2013

     http://hal.archives-ouvertes.fr/docs/00/85/58/10/PDF/AREF_2013_M_Nagels_documentalistes.pdf

    Rapport d'information déposé (...) par la mission d'information commune sur la politique d'éducation prioritaire

    Rapport d'information déposé (...) par la mission d'information commune sur la politique d'éducation prioritaire


      DELGA Carole, BRETON Xavier

      Assemblée nationale (France)

      07/2013

     http://www.assemblee-nationale.fr/14/rap-info/i1295.asp

    Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2013

    1η Δι-ημερίδα Υποψηφίων Διδακτόρων του Δικτύου HepNet - φωτογραφίες

    1η Δι-ημερίδα Υποψηφίων Διδακτόρων του Δικτύου HepNet
    Σεπτέμβρης 2013

    Φωτογραφίες



































    Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013

    EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL

    EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL



    Volume 12 Number 3  2013   ISSN 1474-9041
    SPECIAL ISSUE
    Contemporary Methodological Diversity in European Higher Education Research: the value of narrative, autoethnography and collective biography
    Guest Editor: SHEILA TRAHAR
    Sheila Trahar. Introduction. Contemporary Methodological Diversity in European Higher Education Research OPEN ACCESS
    Lars Ulriksen, Henriette Tolstrup Holmegaard & Lene Møller Madsen. Weaving a Bridge of Sense: students’ narrative constructions as a lens for understanding students’ coping with the gap between expectancies and experiences when entering higher education
    Andrea Abbas, Paul Ashwin & Monica McLean. Qualitative Life-grids: a proposed method for comparative European educational research
    Marvi Remmik, Mari Karm & Liina Lepp. Learning and Developing as a University Teacher: narratives of early career academics in Estonia
    Juana M. Sancho & Fernando Hernández-Hernández. Developing Autobiographical Accounts as a Starting Point in Research
    Maureen Legge. Ordinary and Extraordinary Stories from Aotearoa New Zealand: a teacher educator’s autoethnographic account of the struggle to be bicultural
    Sheila Trahar. Autoethnographic Journeys in Learning and Teaching in Higher Education
    Monne Wihlborg. Using a Process of Collective Biography Writing in Higher Education to Develop an Ability to Explore, Reveal and Critically Reflect
    GENERAL ARTICLES
    May Britt Postholm. Classroom Management: what does research tell us?
    Michalinos Zembylas & Zvi Bekerman. Integrated Education in Conflicted Societies: is there a need for new theoretical language?

    Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2013

    Rapport d'information fait au nom de la commission des finances sur les réseaux d'aides spécialisées aux élèves en difficulté (RASED)

    Rapport d'information fait au nom de la commission des finances sur les réseaux d'aides spécialisées aux élèves en difficulté (RASED)


       FOUCAUD Thierry, HAUT Claude

      Sénat (France)

       07/2013

    http://www.senat.fr/rap/r12-737/r12-7370.html

    Evaluation de l'école supérieure de l'éducation nationale, de l'enseignement supérieur et de la recherche

    Evaluation de l'école supérieure de l'éducation nationale, de l'enseignement supérieur et de la recherche


       UVERLOT Daniel, CORMIER Béatrice

      Ministère de l'Éducation nationale (France), Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche (France)

      07/2013

    http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000473/0000.pdf

    Le renforcement de l'attractivité des fonctions d'encadrement : vivier, formation, ouverture, mobilité et décloisonnement

    Le renforcement de l'attractivité des fonctions d'encadrement : vivier, formation, ouverture, mobilité et décloisonnement


      AUVERLOT Daniel, CORMIER Béatrice

      Ministère de l'Éducation nationale (France)

      07/2013

     http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000488/0000.pdf

    Evolution et état des lieux des moyens mis en oeuvre pour la formation des enseignants

    Evolution et état des lieux des moyens mis en oeuvre pour la formation des enseignants


      MÉGARD Marie, MAUHOURAT Marie Blanche, HÉDOIN Jean-Pierre, CHRISTIN Simone, CORMIER Béatrice, BRESSON Patrice, PRADEAUX Henry

       Ministère de l'Éducation nationale (France)

       07/2013

     http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000487/0000.pdf

    Actualisation du bilan de la formation continue des enseignants

    Actualisation du bilan de la formation continue des enseignants


       ROJAT Dominique, SZYMANKIEWICZ Christine

      Ministère de l'Éducation nationale (France)

       07/2013

    http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000486/0000.pdf

    L'évaluation des enseignants

    L'évaluation des enseignants


      DORIATH Brigitte, MONTAIGU Reynald, PONCELET Yves, RICHON Henri-Georges

      Ministère de l'Éducation nationale (France)

       07/2013

     http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000485/0000.pdf

    Conséquences des mesures d'assouplissement de la carte scolaire après 2007

    Conséquences des mesures d'assouplissement de la carte scolaire après 2007

      
    PAJOT Bertrand, GAUTHIER Roger-François

       Ministère de l'Éducation nationale (France)

      07/2013

     http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000484/0000.pdf

    Modalités d'intégration des internats d'excellence dans une politique renouvelée des internats au service de la réussite éducative des élèves

    Modalités d'intégration des internats d'excellence dans une politique renouvelée des internats au service de la réussite éducative des élèves


      GOULAM Yasmina, PONCELET Yves, ROMULUS Anne-Marie, SÈVE Carole, REVERCHON-BILLOT Michel, ROSER Erick, SULTAN Philippe

      Ministère de l'Éducation nationale (France)

       07/2013

    http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000481/0000.pdf

    L'égalité entre filles et garçons dans les écoles et les établissements

    L'égalité entre filles et garçons dans les écoles et les établissements


      LEROY Michel

      Ministère de l'Éducation nationale (France)

       07/2013

     http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000483/0000.pdf

    La mise en place du droit d'accueil pour les élèves des écoles maternelles et élémentaires pendant le temps scolaire, institué par la loi n° 2008-790 du 20 août 2008

    La mise en place du droit d'accueil pour les élèves des écoles maternelles et élémentaires pendant le temps scolaire, institué par la loi n° 2008-790 du 20 août 2008


      ESCANDE-VILBOIS Sylvie, PICHON Frédéric, AUVERLOT Daniel, BUISSART Marc, BAZELLY Jean-Pierre

      Ministère de l'Éducation nationale (France)
    Ministère de l'Intérieur ;

      07/2013

    adocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/134000482/0000.pdf

    Δευτέρα, 9 Σεπτεμβρίου 2013

    Développement d'un modèle d'évaluation adapté au PER : rapport scientifique du projet d'épreuves romandes communes

    Développement d'un modèle d'évaluation adapté au PER : rapport scientifique du projet d'épreuves romandes communes


      Viridiana Marc & Martine Wirthner, avec la collaboration de Sabrina Uldry

       Institut de recherche et de documentation pédagogique (Suisse)

       04/2013

    http://publications.irdp.relation.ch/ftp/1368438968epreuves_romandes_communes_bouquin.pdf

    Baromètre 2012 des jeunes arrivant sur le marché du travail après une formation professionnelle initiale

    Baromètre 2012 des jeunes arrivant sur le marché du travail après une formation professionnelle initiale


      Stefan Sacchi & Alexander Salvisberg

      Office fédéral de la formation professionnelle et de la technologie (Suisse)

       12/2012

    http://edudoc.ch/record/105350/files/Berufseinstiegs-Barometer_2012_def_FR.pdf

    The 2011 Civic Competence Composite Indicator (CCCI-2)

    The 2011 Civic Competence Composite Indicator (CCCI-2)


      Bryony Hoskins, Cynthia M.H. Villalba and Michaela Saisana

      JRC Institute for the Protection and Security of the Citizen

       02/2012

    On the way to 2020: data for vocational education and training policies. Indicators overviews

    On the way to 2020: data for vocational education and training policies. Indicators overviews


      European Centre for the Development of Vocational Training

     05/2013

     http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/5533_en.pdf

    European Journal of Teacher Education

    European Journal of Teacher Education


      Vol.36,n°1, août 2013

    • Tensions in beginning teachers’ professional identity development, accompanying feelings and coping strategies, Marieke Pillen, Douwe Beijaard & Perry den Brok
    • Teacher educators' perspectives on the implementation of beginning teacher standards for physical education in Ireland: developing and regulating the profession?, Déirdre Ní Chróinín, Mary O'Sullivan & Roland Tormey
    • Evaluation of reflective practice in teacher education, Esther Belvis, Pilar Pineda, Carme Armengol & Victoria Moreno
    • Student teachers’ perceptions of reading and the teaching of reading: the implications for teacher education, Margaret Perkins
    • Dancing in the ditches: reflecting on the capacity of a university/school partnership to clarify the role of a teacher educator, Ruth Reynolds, Kate Ferguson-Patrick & Ann McCormack
    • Organisational self-evaluation and teacher education for community relations in a transforming society?, Ron Smith & Alan McCully
    • The development of community competence in the teacher education curriculum, Marjolein Dobber, Inne Vandyck, Sanne Akkerman, Rick de Graaff, Jos Beishuizen, Albert Pilot, Nico Verloop & Jan Vermunt
    • The genesis of mentors’ professional and personal knowledge about teaching: perspectives from the Republic of Ireland, Marie Clarke, Maureen Killeavy & Anne Moloney
     http://www.tandfonline.com/toc/cete20/36/3#.Ui4f1X82OsE

    Scandinavian Journal of Educational Research (SERJ)

    Scandinavian Journal of Educational Research (SERJ)


      Vol.57, n°1, octobre 2013

    • Factor Structure of the Student–Teacher Relationship Scale for Norwegian School-age Children Explored with Confirmatory Factor Analysis, May Britt Drugli & Odin Hjemdal
    • Nordic Experiences: Participants' Expectations and Experiences of Short-Term Study Abroad Programs, Katariina Rahikainen & Kai Hakkarainen
    • Mathematical and Reading Difficulties as Predictors of School Achievement and Transition to Secondary Education, Airi Hakkarainen, Leena Holopainen & Hannu Savolainen
    • “A bad head for maths”? Constructions of Educability and Mathematics in Adult Students' Narrative Life Histories, Päivi Siivonen
    • What Happens With Local Survey Findings? A Study of how Adolescent School Surveys are Disseminated and Utilized in Swedish Schools, Karina Nygren, Urban Janlert & Lennart Nygren
    • Intergenerational Educational Mobility in Denmark, Torill Tverborgvik, Lene Björk Clausen, Brian Larsen Thorsted, Sigurd Mikkelsen & Elsebeth Lynge
    • Motor Competence in 11-Year-Old Boys and Girls, Vigdis Vedul-Kjelsås, Ann-Katrin Stensdo
     http://www.tandfonline.com/toc/csje20/57/5#.Ui4fi382OsE

    Curriculum inquiry

    Curriculum inquiry


       Vol.43, n°4, septembre 2013

       Queers of Color and Anti-Oppressive Knowledge Production

    • Introduction to the Special Issue: Queers of Color and Anti-Oppressive Knowledge Production, Ed Brockenbrough
    • LGBTQ Youth of Color Video Making as Radical Curriculum: A Brother Mourning His Brother and a Theory in the Flesh, Cindy Cruz
    • Queer Youth v. the State of California: Interrogating Legal Discourses on the Rights of Queer Students of Color, Rigoberto Marquez and Ed Brockenbrough
    • Ladlad and Parrhesiastic Pedagogy: Unfurling LGBT Politics and Education in the Global South, Roland Sintos Coloma
    • Conclusion to the Special Issue: Queer of Color Analysis: Interruptions and Pedagogic Possibilities, Lance T. McCready
     http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/curi.2013.43.issue-4/issuetoc

    International Journal of Science Education (IJSE)

    International Journal of Science Education (IJSE)


      Vol.35, n°14, septembre 2013

    • Students’ Ontological Security and Agency in Science Education—An Example from Reasoning about the Use of Gene Technology, Mats Gunnar Lindahl & Cedric Linder
    • Students’ Argumentation Skills across Two Socio-Scientific Issues in a Confucian Classroom: Is transfer possible?, Chan-Choong Foong & Esther G.S. Daniel
    • Students’ Preconceptions and Perceptions of Science-Oriented Studies, Hanke Korpershoek, Hans Kuyper, Roel Bosker & Greetje van der Werf
    • Students’ Perception of Risk About Nanotechnology After an SAQ Teaching Strategy, Laurence Simonneaux, Nathalie Panissal & Emmanuelle Brossais
    • The Relationships Between Modelling and Argumentation from the Perspective of the Model of Modelling Diagram, Paula Cristina Cardoso Mendonça & Rosária Justi
    • Teachers’ and Students’ Conceptions of Good Science Teaching, Benny Hin Wai Yung, Yan Zhu, Siu Ling Wong, Man Wai Cheng & Fei Yin Lo
    • Teachers’ Concepts of Spatial Scale: An international comparison, M. Gail Jones, Manuela Paechter, Chiung-Fen Yen, Grant Gardner, Amy Taylor & Thomas Tretter
     http://www.tandfonline.com/loi/tsed20#.Ui4e-n82OsE

    La Recherche en Éducation

    La Recherche en Éducation


       N°9, 2013

    • Rapprocher l’école primaire et les familles par de nouvelles pratiques de communication, Catherine Dumoulin, Pascale Thériault, Joëlle, M. A. Duval, Isabelle M. Sc. Tremblay
    • Évaluation des compétences de base des élèves de 4e secondaire, Assumani Zabo Idrissa, Alexandre Ntumbula Mbaya, Pierre wa Mpoyi Mukendi
    • L’enseignement supérieur à l’ère de la professionnalisation :quel niveau de connaissance du système LMD chez des conseillers d’orientation des universités Yaoundé I et II ?, Innocent Fozing, Charles Mboning
    • Une tendance : la formation des enseignants, Luc Jamet
    • La mode du Business Ethics et l’entreprise a-morale, Véronique Attias-Delattre, Aubépine Dahan
    • Réinventer un chemin pédagogique entre transformation et tradition orale, Michèle Haensel
    •  
    •  http://www.la-recherche-en-education.org/index.php/afirse

    Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC)

    Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC)


      Vol. 10, n° 2, juillet-décembre 2013

       Educación y tecnología en México y América latina. Perspectivas y retos

      Editorial, Josep M. Duart

    ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN
    • TIC y aprendizaje colaborativo: el caso de un blog de aula para mejorar las habilidades de escritura de los estudiantes preuniversitarios, Guadalupe Álvarez, Lorena Bassa
    • Universidades corporativas:¿un actor emergente en la educación superior en España?, Antonio J. Baladrón Pazos, Beatriz Correyero Ruiz
    • De diálogos e intercambios virtuales. La dimensión social y cognitiva de las interacciones entre alumnos, Analía Claudia Chiecher, Danilo Silvio Donolo
    • Diseño de un modelo de evaluación de la calidad específico para EaD, Carlos G. Giorgetti, Lucila Romero y Marcela Vera
    • El proyecto ambiental escolar y su relación con el e-learning en niños de preescolar de la Escuela Normal Superior La Hacienda de Barranquilla, Ángel Leonardo Hernández Rojo, María Piedad Acuña Agudelo
    • Navegar y aprender: una aproximación a las relaciones entre estilos de aprendizaje y la navegación en Moodle, Dr. Gilles Lavigne, Karla María Díaz López, Dr. Lewis McAnally Salas y Dr. Javier Organista Sandoval
    • La enseñanza de las ciencias sociales y el tratamiento de la información. Una experiencia con el uso de webquests en la formación del profesorado de educación primaria, Pedro Miralles Martínez, Cosme Jesús Gómez Carrasco y Laura Arias Ferrer
    • Trabajo en equipo y liderazgo en un entorno de aprendizaje virtual, Ana R. Pacios, Gema Bueno de la Fuente
    • Cómo conocer el estado del aprendizaje organizativo en las universidades, Mireia Tintoré Espuny, Albert Arbós Bertran
    • Aspectos e indicadores para evaluar la calidad de los objetos de aprendizaje creados en la Universidad de las Ciencias Informáticas, Yuniet del Carmen Toll Palma, Yohandri Ril Gil


    MONOGRÁFICO «EDUCACIÓN Y TECNOLOGÍA EN MÉXICO Y AMÉRICA LATINA. PERSPECTIVAS Y RETOS»
    • Educación y tecnología en México y América Latina. Perspectivas y retos. Introducción, Margarita Ontiveros y Sánchez de la Barquera, José Raúl Canay Pazos
    • Retos y perspectivas en el movimiento educativo abierto de educación a distancia: estudio diagnóstico en un proyecto SINED, María Soledad Ramírez Montoya
    • Modelos pedagógicos, trabajo colaborativo e interacción en programas virtuales de pregrado en Colombia: Un camino por recorrer, Clelia Pineda Báez, Cristina Hennig y Yasbley Segovia
    • Cooperación para el fortalecimiento: conocimiento compartido en la búsqueda de la mejora de la enseñanza, Adriana Gewerc Barujel, Almudena Alonso Ferreiro
    • Percepciones de los estudiantes universitarios latinoamericanos sobre las redes sociales y el trabajo en grupo, Julio Cabero Almenara, Verónica Marín Díaz
    • Contribución de Twitter a la mejora de la comunicación estratégica de las universidades latinoamericana, Alba Patricia Guzmán Duque, María Esther del Moral Pérez
    •  
    •  http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/index

    Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP)

    Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP)


      Vol. 24, n° 2, mai-août 2013

      Editorial, Nuria Manzano Soto

    INVESTIGACIONES / RESEARCHES
    • Relación del feed-back positivo y el miedo a fallar sobre la motivación intrínseca / A relationship of positive feedback and the fear of failure on intrinsic motivation, Juan Antonio Moreno-Murcia, Yolanda Silveira Torregrosa y Luis Conte Marín
    • Inclusión como clave de una educación para todos: revisión teórica / Inclusion as key education for all: theoretical review, David Sánchez-Teruel y Mª Auxiliadora Robles-Bello
    • Estudio descriptivo sobre los servicios de orientación para el empleo en Navarra / Descriptive study on career guidance services in Navarre, José Luis García-Hernández y José Sánchez-Santamaría
    • Las competencias socio-personales en la integración socio-laboral de los jóvenes que cursan programas de cualificación profesional inicial / Interpersonal competences in the social and labour integration of the youth enrolled in initial qualification professional programmes, Rosa García-Ruiz, Álvaro Sánchez Muñoz y Alejandro Rodríguez Martín
    • Evaluación de calidad de un proceso de tutoría de titulación universitaria: la perspectiva del estudiante de nuevo ingreso en educación / Quality evaluation process tutoring university degree: new education student perspective, Eva María Torrecilla Sánchez, Mª José Rodríguez Conde, Mª Esperanza Herrera García y Juan Francisco Martín Izard
    • Transición a la vida adulta de jóvenes con discapacidad intelectual. La opinión de los profesionales de servicios escolares y postescolares / Transition to adulthood of young people with intellectual disabilities. Views of professionals from school and postschool services, María Pallisera Díaz, Judit Fullana Noell, Raquel Martín Pazos y Montserrat Vilá Suñè

    EXPERIENCIAS DE INNOVACIÓN Y ESTUDIOS BREVES / INNOVATION EXPERIENCES AND BRIEF STUDIES
    • Aportes de la investigación sobre transiciones escolares a la orientación educativa en ESO / The contribution of school transitions research on school orientation in compulsory secondary education, Héctor A. Monarca
    • La orientación profesional en los servicios sociales municipales: propuesta de una unidad para inmigrantes en exclusión social / Career guidance in social services: a proposal of guidance unit for inmigrants in social exclusion, Beatriz García-Gómez y José Sánchez Santamaría

    Comunicar

    Comunicar


      N° 41, octobre 2013

      Los agujeros negros de la comunicación: Comunicación científica y metainvestigación

     
  • Editorial: La revolución MOOCs, ¿una nueva educación desde el paradigma tecnológico? / The MOOC Revolution: A New Form of Education from the Technological Paradigm?, José Ignacio Aguaded Gómez


  • DOSSIER
    • Los agujeros negros de la comunicación: Comunicación científica y metainvestigación / Black holes of communication: Scientific communication and meta-research, Elea Giménez Toledo y Evaristo Jiménez Contreras
    • Tres décadas de investigación española en comunicación: hacia la mayoría de edad / Three Decades of Spanish Communication Research: Towards Legal Age, David Fernández Quijada y Pere Masip Masip
    • La producción científica española en Comunicación en WOS. Las revistas indexadas en SSCI (2007-12) / Spanish Scientific Output in Communication Sciences in WOS. The Scientific Journals in SSCI (2007-12), Daniela de Filippo
    • La internacionalización y las coautorías en las principales revistas científicas de Comunicación en España / Internationalization and Coauthorship in Major Communication Journals in Spain, Eudald Escribà Sales y Sergi Cortiñas Rovira
    • El impacto de las revistas de comunicación: comparando Google Scholar Metrics, Web of Science y Scopus / The Impact of Scientific Journals of Communication: Comparing Google Scholar Metrics, Web of Science and Scopus, Emilio Delgado López-Cózar y Rafael Repiso Caballero
    • Altmetrics: nuevos indicadores para la comunicación científica en la Web 2.0 / Altmetrics: New Indicators for Scientific Communication in Web 2.0, Daniel Torres Salinas, Álvaro Cabezas Clavijo y Evaristo Jiménez Contreras
    • La Academia Española de Comunicación: productividad científica frente a actividad social / Spanish Communication Academia: Scientific Productivity vs. Social Activity, Cristóbal Casanueva Rocha y Francisco Javier Caro González
    • La multidisciplinariedad de las revistas de comunicación españolas y extranjeras / The Multidisciplinarity in Spanish and Foreign Communication Journals, Jorge Mañana Rodríguez y Beatriz Sierra Arizmendiarrieta
    • El videoartículo: nuevo formato de divulgación en revistas científicas y su integración en MOOCs / The Videoarticle: New Reporting Format in Scientific Journals and its Integration in MOOCs, Esteban Vázquez Cano
    • Propuesta metodológica para el estudio de la interactividad en revistas de comunicación / Methodological Approaches to Study Interactivity in Communication Journals, Ana Milojević, Jelena Kleut y Danka Ninković
    • Análisis bibliométrico de la investigación sobre mujer y publicidad: diferencias en medios impresos y audiovisuales / Bibliometric Analysis of Research on Women and Advertising: Differences in Print and Audiovisual Media, Marián Navarro Beltrá y Marta Martín Llaguno


    INVESTIGACIONES
    • Aprendizaje informal a través de Facebook entre alumnos eslovenos / Informal Learning through Facebook among Slovenian Pupils, Karmen Erjavec
    • Ethos, pathos y logos en Facebook. El usuario de redes: nuevo «rétor» del siglo XXI / Ethos, Pathos and Logos in Facebook. User Networking: New «Rhetor» of the 21th Century, Inmaculada Berlanga Fernández, Francisco García García y Juan Salvador Victoria Mas
    • Razones por las que los alumnos universitarios no utilizan las redes sociales / The Reasons for Non-Use of Social Networking Websites by University Students, Zeynep Turan, Hasan Tinmaz y Yuksel Goktas
    • El papel de Internet y de las redes sociales en las revueltas árabes: una alternativa a la censura de la prensa oficial / The Role of the Internet and Social Networks in the Arab Uprisings: An Alternative to Official Press Censorship, Xosé Soengas Pérez
    • El enmascaramiento como estrategia persuasiva en la publicidad para jóvenes / Masking as a Persuasive Strategy in Advertising for Young, Jesús Bermejo Berros
    • Conectando generaciones: investigación y aprendizaje en educación en medios y estudios de audiencia / Connecting Generations. A Research and Learning Approach for Media Education and Audience Studies, Cristina Ponte y Piermarco Aroldi
    • Estereotipos publicitarios y representaciones de género en las redes sociales / Advertising Stereotypes and Gender Representation in Social Networking Sites, Iolanda Tortajada Giménez, Núria Araüna Baró y Inmaculada José Martínez Martínez
    • La representación de género en las campañas de publicidad de juguetes en Navidades (2009-12) / Gender Representation in Advertising of Toys in the Christmas Period (2009-12), Esther Martínez Pastor, Miguel Ángel Nicolás Ojeda y Álvaro Salas Martínez
    • Hábitos de uso en Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles / The Influence of Social Networks on the Adolescents’ Online Practices, Antonio García Jiménez, María Cruz López de Ayala López y Beatriz Catalina García
    • Intimidad y «extimidad» en las redes sociales. Las demarcaciones éticas de Facebook / Intimacy and «Extimacy» in Social Networks. Ethical Boundaries of Facebook, Lucía Tello Díaz
    •  
    •  http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=revista&numero=actual

    Revista de Educación

    Revista de Educación


      N° 362, septembre-décembre 2013

    • La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios, M.ª Jesús Freire Seoane, M.ª Mercedes Teijeiro Álvarez y Carlos Pais Montes
    • Análisis de lainfluencia de la virtualización en la motivación del alumnado universitario de primer curso de Magisterio, M.ª Ángeles Martínez-Berruezo y Ana Belén García-Varela
    • ActEval: un instrumento para el análisis y reflexión sobre la actividad evaluadora del profesorado universitario, Victoria Quesada Serra, Gregorio Rodríguez-Gómez y María Soledad Ibarra Sáiz
    • La lengua inglesa en la nueva universidad española del EEES, Ana Halbach, Alberto Lázaro Lafuente y Javier Pérez Guerra
    • El impacto de los agrupamientos escolares. Los espacios de aprendizaje y sociabilidad de los jóvenes de origen marroquí en Barcelona, Jordi Pàmies Rovira
    • Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios, Pilar Folgueiras Bertomeu, Esther Luna González y Gemma Puig Latorre
    • Identificación y desarrollo de valores en estudiantes universitarios, Itziar Elexpuru Albizuri, Lourdes Villardón Gallego y Concepción Yáñiz Álvarez de Eulate
    • Pruebas de selectividad en Matemáticas en la UPV-EHU. Resultados y opiniones de los profesores, Josu Ruiz de Gauna Gorostiza, Paulí Dávila Balsera, Juan Etxeberria Murgiondo y José María Sarasua Fernández
    • La agresión entre iguales en la era digital: estrategias de afrontamiento de los estudiantes del último ciclo de Primaria y del primero de Secundaria, María Ángeles de la Caba Collado y Rafael López Atxurra
    • Rendimiento educativo y determinantes según PISA: una revisión de la literatura en España, José Manuel Cordero Ferrera, Eva Crespo Cebada y Francisco Pedraja Chaparro
    • Medición del nivel socioeconómico familiar en el alumnado de Educación Primaria, Javier Gil Flores
    • Culturas, formación y desarrollo profesional. La integración de las TIC en las instituciones educativas, Adriana Gewerc y Lourdes Montero
    • El acoso entre adolescentes en España. Prevalencia, papeles adoptados por todo el grupo y características a las que atribuyen la victimización, María José Díaz-Aguado Jalón, Rosario Martínez Arias y Javier Martín Babarro
    • Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente, Juan Antonio Moreno Murcia, Teresa Zomeño Álvarez, Luis Miguel Marín de Oliveira, Luis Miguel Ruiz Pérez y Eduardo Cervello Gimeno
    • Aprendizaje colaborativo en comunidades de práctica en entornos de exclusión social. Un análisis de interacciones, María José Luque Cubero y José Luis Lalueza Sazatornil
    • Identifying stakeholders in a portuguese university: a case study, Emerson Mainardes, Helena Alves y Mario Raposo
    • Calidad de vida universitaria: Identificación de los principales indicadores de satisfacción estudiantil, Juan José Blázquez Resino, Julián Chamizo González, Elisa Isabel Cano Montero y Santiago Gutiérrez Broncano
    • Propiedades psicométricas de la escala de intencionalidad de ser físicamente activo en Educación Primaria, José Luis Arias Estero, Francisco Javier Castejón Oliva y Juan Luis Yuste Lucas
    • Aprendizaje de inglés mediante Tell Me More: Perspectivas de los profesores universitarios que utilizan la aplicación en línea, Elvira Barrios Espinosa
    • Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad, José S. Clemente-Ricolfe y Carmen Escribá-Pérez
    • Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma, Álvaro Choi de Mendizábal y Jorge Calero Martínez
    • Liderazgo transformacional, empoderamiento y aprendizaje: un estudio en Ciclos Formativos de Grado Superior, Nora San Saturnino Murua y Javier José Goicoechea Piédrola
    • Componentes de las competencias en los nuevos grados de algunas universidades españolas, Genoveva C. Leví-Orta y Eduardo Ramos-Méndez
    • La competencia informacional en la Educación Secundaria. Demanda de aprendizaje y resolución colaborativa de problemas relativos a la información con apoyo de las TIC, Lorena Becerril Balín y Antoni Badia Garganté
    • Competencias emocionales del alumnado de Magisterio: posibles implicaciones profesionales, Alicia Peñalba Vélez, José Javier López Goñi y Natalia Landa González
    • La transición a la universidad: un análisis desde la diversidad de las voces de los estudiantes, Pilar Figuera Gazo y Jordi L. Coiduras Rodríguez
    • Percepciones y creencias de los docentes de Primaria del Principado de Asturias sobre las competencias básicas, Antonio Méndez-Giménez, Beatriz Sierra-Arizmendiarrieta y Jorge Mañana Rodríguez
    •  
    •  http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/ultimo-numero.html

    Études et résultats

    Études et résultats


      N° 845, juillet 2013

      Échec et retard scolaire des enfants hébergés par l’aide sociale à l’enfance


    http://www.drees.sante.gouv.fr/echec-et-retard-scolaire-des-enfants-heberges-par-l-aide,11158.html

    Éducation comparée

     Éducation comparée


      N° 8, 2013

    L'enseignement supérieur en Europe : harmonisation ou hybridation des réformes ?

    • Introduction – L'enseignement supérieur en Europe : harmonisation ou hybridation des réformes ?, Marc Roser Cusso & Romuald Normand
    • Union Européenne, « régionalisme de l'Etat régulateur » et nouveaux modes de gouvernance de l'enseignement supérieur, Susan Robertson.
    • Le dispositif impose la migration des objets. Comment le processus de Bologne a modifié la signification des objets et les enjeux de l’évaluation des enseignements, Jean-Emile Charlier & Sarah Croché.
    • Contre toutes attentes. L’influence européenne sur les politiques d’enseignement supérieur en Allemagne et en Suisse, Dennis Niemann, Tonia Bieber & Kerstin Martens.
    • Les limites de la gouvernance délibérative? Processus de Bologne et tentatives d’émulation aux États-Unis, Cécile Hoareau.
    • L’européanisation de l’Enseignement supérieur en Europe : une analyse du discours promotionnel en ligne des universités, Jeoffrey Gaspard.
    • Le processus de Bologne et la gouvernance des universités espagnoles: Les subterfuges du discours et le vide de la pratique, Antonio Luzón, Miguel A. Pereyra & Mónica Torres.
    •  
    •  http://www.i6doc.com/fr/livre/?GCOI=28001100465610