Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2009

ICT in initial teacher training : research review

ICT in initial teacher training : research review

OCDE

Date : 11/2009


http://www.olis.oecd.org/olis/2009doc.nsf/NEWRMSFREDAT/NT00006ED6/$FILE/JT03274621.PDF

With Their Whole Life Ahead of Them : Myths and Realities About Why So Many Students Fail to Finish College

With Their Whole Life Ahead of Them : Myths and Realities About Why So Many Students Fail to Finish College

Jean Johnson and Jon Rochkind

Bill and Melinda Gates Foundation

Date : 12/2009


http://www.publicagenda.org/files/pdf/theirwholelivesaheadofthem.pdf

How Do Teachers Improve? The Relative Importance of Specific and General Human Capital

How Do Teachers Improve? The Relative Importance of Specific and General Human Capital

Ben Ost

Cornell University, Department of Economics

Date : 12/2009

http://www.ilr.cornell.edu/cheri/workingPapers/upload/cheri_wp125.pdf

Leadership for Learning Improvement in Urban Schools

Leadership for Learning Improvement in Urban Schools

Bradley S. Portin et al.

Center for the Study of Teaching and Policy , The Wallace Foundation

Date : 12/2009



http://depts.washington.edu/ctpmail/PDFs/S1-SchoolLeadership-10-2009.pdf

Progress towards the Lisbon objectives in education and training - Indicators and benchmarks 2009

Πολύ σημαντικό έγγραφο για την αποτελεσματικότητα των ευρωπαϊκών πολιτικών.
Υπάρχει και στα αγγλικά


Progress towards the Lisbon objectives in education and training - Indicators and benchmarks 2009

Commmission européenne

Date : 11/2009


- Chapter I - Making lifelong learning and mobility a reality
- Chapter II - Improving the quality and efficiency of education and training
- Chapter III - Promoting equity, social cohesion and active citizenship
- Chapter IV - Enhancing creativity and Innovation, including entrepreneurship at all levels of education and training

http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/report09/report_en.pdf

Modernising vocational education and training - 4th report on vocational education and training research in Europe: synthesis report

Modernising vocational education and training - 4th report on vocational education and training research in Europe: synthesis report

Auteur : Pascaline Descy & Guy Tchibozo (dir.)

Editeur : Centre européen pour le développement de la formation professionnelle (Cedefop)
(υπάρχει και στα αγγλικά)

Date : 12/2009

La modernisation des systèmes d'enseignement et de formation professionnels (EFP) intervient généralement en réaction à des défis socio-économiques, avec un engagement assez faibles des milieux scientifiques.
Ce rapport du Cedefop, synthèse d'un travail ayant fait l'objet de 3 publications intermédiaires, montre comment les pressions socio-économiques s'exercent sur les systèmes d'EFP. Il montre également comment ces mêmes systèmes constituent en eux mêmes des facteurs de changement, en soutenant le développement économique, en encourageant l'innovation et la productivité au sein des entreprises, et en accompagnant l'acquisition de compétences pour l'ensemble du personnel, cadres dirigeants et employés.

http://www.cedefop.europa.eu/en/Files/3043BETA_EN.PDF

Lignes directrices européennes pour la validation des acquis non formels et informels (υπάρχει και στα αγγλικά)

Lignes directrices européennes pour la validation des acquis non formels et informels

Editeur : Centre européen pour le développement de la formation professionnelle (Cedefop)

Date : 11/2009

"De plus en plus, on voit dans la validation des acquis non formels et informels un moyen d’améliorer l’apprentissage tout au long de la vie et embrassant tous les aspects de la vie. Les pays d’Europe sont de plus en plus nombreux à souligner qu’il est essentiel de rendre visibles et de valoriser les apprentissages intervenant en dehors des institutions formelles d’éducation et de formation, par exemple au travail, pendant les activités de loisirs et chez soi.
Les lignes directrices présentées ici visent à appuyer ce processus en repérant les principaux défis auxquels décideurs et praticiens se trouvent confrontés et – dans une certaine mesure – en indiquant des moyens permettant de les relever. Elles devraient être considérées comme un outil pratique, un recueil de recommandations formulées par des experts et dont la mise en application est de caractère purement volontaire. L’effet qu’elles pourront avoir repose exclusivement sur leur pertinence et sur la valeur ajoutée qu’elles sauront générer au niveau national ou local."

L'ouvrage est organisé en 9 chapitres

- Introduction
- Efficacité des pratiques de validation: la perspective européenne
- Efficacité des pratiques de validation: la perspective nationale
- Efficacité des pratiques de validation: la perspective de l'organisation
- Efficacité des pratiques de validation: l'individu
- Structure des procédures de validation
- Méthodes de validation
- Praticiens de la validation
- Principes et lignes directrices : synthèse


http://www.cedefop.europa.eu/en/Files/4054_FR.PDF

Teaching and California’s Future : The satus of the Teaching Profession 2009

Teaching and California’s Future : The satus of the Teaching Profession 2009

Woodworth, K., Bland, J., Guha, R., Shields, P., Wechsler, M., Tiffany-Morales, J., & Tse, V.

The Center for the Future of Teaching and Learning

Date : 12/2009

http://www.cftl.org/documents/2009/TCFReport2009.pdf

Do Trustees and Administrators Matter ?: Diversifuing the Faculty Across Gender Lines

Do Trustees and Administrators Matter ?: Diversifuing the Faculty Across Gender Lines

Ronald G. Ehrenberg, George H. Jakubson, Mirinda L. Martin, Joyce B. Main and Thomas Eisenberg

Cornell Higher Education Research Institute (CHERI)

Date : 12/2009


http://www.ilr.cornell.edu/cheri/upload/cheri_wp127.pdf

School Improvement by Design : Lessons from a Study of Comprehensive School Reform Programs

School Improvement by Design : Lessons from a Study of Comprehensive School Reform Programs

Brian Rowan, Richard Correnti, Robert J. Miller, Eric M. Camburn

Consortium for Policy Research in Education (CPRE)

Date : 11/2009

http://www.cpre.org/images/stories/cpre_pdfs/sii%20final%20report_web%20file.pdf

La modernisation de la gestion publique : un levier pour l'autonomie des universités

La modernisation de la gestion publique : un levier pour l'autonomie des universités

Auteur : * Présentation * Rapports récents * Accès thématique * L'agenda des missions * Sélection de la quinzaine Rechercher un rapport Recherche avancée Aide Restez informé ! Abonnez-vous gratuitement à notre lettre bimensuelle Recev

Editeur : Ministère de l'enseignement supérieur et de la recherche

Date : 12/2009

"La loi du 10 août 2007 relative aux libertés et responsabilités des universités (loi LRU) prévoit que, dans un délai de cinq ans à compter de sa publication, toutes les universités bénéficient de nouvelles responsabilités en matière budgétaire et de gestion des ressources humaines. Elle dispose en outre que l'Etat peut transférer aux universités qui en font la demande la propriété des biens immobiliers qui leur sont affectés ou mis à leur disposition. Dans ce cadre, la ministre de l'enseignement supérieur et de la recherche a chargé l'IGAENR de réaliser un audit dans chaque université candidate à l'exercice des nouvelles compétences, afin d'évaluer son degré de préparation à la prise en charge de ces nouvelles responsabilités."
(243 Ko, 65 pages)

http://lesrapports.ladocumentationfrancaise.fr/BRP/094000563/0000.pdf

Les Cahiers de recherche en éducation et formation

Les Cahiers de recherche en éducation et formation

N°74, novembre 2009

Thème : Les commentaires des enseignants et des élèves : Simples jugements ou processus évaluatifs ?

Ce dossier a été réalisé par Jean-Marie De Ketele et Geneviève Freres.
"Dans les différents pays européens, le bulletin scolaire est l’outil de communication, entre l’école et les parents, le plus communément utilisé (Macbeth
et al, 1984). D’après ces auteurs, sa présentation varie, selon les pays, de la simple feuille où l’enseignant coche des cases au livret plus étoffé,
dans lequel l’enseignant peut inscrire des informations plus détaillées. Le bulletin s’adresse aux parents, moins directement à l’élève sauf au
travers de certains commentaires : « Tu as fait d’énormes efforts », « Bravo pour ton élocution »."


http://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/girsef/documents/cahier74_De_Ketele_corr_2.pdf

Revue des sciences de l’éducation

Revue des sciences de l’éducation

Vol. 35, n° 2, 2009

Thème : Les manuels scolaires : réformes curriculaires, développement professionnel et apprentissages des élèves

Les manuels scolaires : réformes curriculaires, développement professionnel et apprentissages des élèves, Johanne Lebrun et Daniel Niclot

1) Les manuels scolaires et l’actualisation des prescriptions officielles

* Des objectifs aux compétences : quelles incidences sur les démarches d’enseignement-apprentissage des manuels scolaires en sciences humaines?, Johanne Lebrun
* Compétences à mobiliser pour la compréhension et l’interprétation de manuels d’histoire du secondaire au Québec, Suzanne-G. Chartrand


2) Les manuels scolaires comme instruments de développement professionnel des enseignants

* Usage des manuels dans le travail de l’enseignant : l’enseignement des mathématiques à l’école primaire, Claire Margolinas et Floriane Wozniak
* Points de vue d’enseignants de sciences au premier cycle du secondaire sur les manuels scolaires dans le contexte de l’implantation des nouveaux programmes au Québec, Abdelkrim Hasni, Ghislain Samson, Christine Moresoli et Marie-Ève Owen
* Jeu de substitutions ou instrument pour apprendre : le maître de papier en sciences à l’école, Elisabeth Plé


3) L'évolution des manuels

* Cent ans d’évolution des manuels de géographie pour la classe terminale en France : les profondes transformations du rapport aux savoirs scolaires en géographie, Daniel Niclot

http://www.rse.umontreal.ca/sous%20presse.htm

Éducation et francophonie

Éducation et francophonie

Vol. XXXVII, n°2, automne 2009

Vivre ensemble, sur Terre



* Vivre ensemble, sur Terre : Enjeux contemporains d'une éducation relative à l'environnement, Lucie Sauvé - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada
* Des liens à tisser entre la prise de conscience et l’action environnementales, Marie-Ève Marleau - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada Feu et vie quotidienne : pour une écoformation éclairée, Dominique Cottereau - Association Échos d’Images, France
* Entre morale et éthique : Apprendre ensemble à choisir ensemble, Yannick Bruxelle - Réseau École et Nature et GRAINE Poitou-Charentes, France ; Michel Hortolan - Réseau École et Nature, Poitou-Charentes, France
* L'éducation relative à l'environnement en enseignement des sciences et de la technologie : une contribution pour mieux Vivre ensemble sur Terre, Patrick Charland - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada ; Patrice Potvin - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada ; Martin Riopel - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada
* Des actions en faveur de la nature dans les cours d'école : un levier pertinent pour mieux vivre ensemble dans une démarche d'établissement « vers un développement durable », Véronique Philippot - Collège André-Bauchant, Château-Renault, France
* L'éducation relative à l'environnement au sénégal : un puissant levier de transformation des liens sociaux, Michèle Berthelot - Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport, Québec, Canada
* Défis et principales orientations d'un projet de recherche ancré dans des problématiques socio-environnementales locales et destinés à des adultes peu alphabétisés en situation d'exclusion, Carine Villemagne - Université de Sherbrooke, Québec, Canada
* Construire des compétences d'adaptation aux changements climatiques, grâce à l'éducation relative à l'environnement, Nicole Comeau - Université de Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada ; Diane Pruneau - Université de Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada ; Charline Vautour - Université de Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada ; Natasha Prévost - Université de Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada ; Johanne Langis - Université de Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada Le potentiel éducatif de projets d'action social en agriculture : le cas de la coopérative de solidarité La Mauve, Véronique Bouchard - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada
* L’éducation relative à l’éco-alimentation au Jardin des Premières-Nations, Thierry Pardo - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada
* Éducation relative à l’environnement, dialogue intercommunautaire et apprentissage du vivre-ensemble, Nayla Naoufal - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada
* Le Baobab en quête de ses racines : la «Négritude » d’Aimé Césaire ou l’éveil à un humanisme identitaire et écologique dans l’espace francophone, Dina Thésée - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada ; Paul R. Carr - Youngstown State University, Ohio, États-Unis

http://www.acelf.ca/c/revue/sommaire.php?id=26

Paedagogica Historica

Paedagogica Historica

Vol.45, n°6, décembre 2009



* “Empires overseas” and “empires at home”: postcolonial and transnational perspectives on social change in the history of education, Joyce Goodman, Gary McCulloch, William Richardson
* Belgian images of the psycho-pedagogical potential of the Congolese during the Colonial Era, 1908-1960, Marc Depaepe
* Learning abroad: the colonial educational experiment in India, 1813-1919, Tim Allender
* Towards Ladyland: Rokeya Sakhawat Hossain and the movement for women's education in Bengal, c. 1900-c. 1932, Barnita Bagchi
* Indigenous resistance and racist schooling on the borders of empires: Coast Salish cultural survival, Michael Marker
* Education, empire and social change in nineteenth century England, Ruth Watts
* Colonialism, education and social change in the British Empire: the cases of Australia, Papua New Guinea and Ireland, Tom O'Donoghue
* Immigrants and ethnic minorities in the history of education, Kevin Myers
* Empires overseas and empires at home, Antonio Novoa
* La mision politica de la escuela publica. Formar a los ciudadanos de la republica (1870-1916), Marcelo Caruso
* Witnesses of war: children's lives under the Nazis, Lisa Pine
* Vernunft und Menschlichkeit. Studien zur philanthropischen Erziehungsbewegung, Christine Mayer
* Fare storia in rete. Fonti e modelli di scrittura digitale per la storia dell'educazione, la storia moderna e la storia contemporanea, Michel Ostenc
* Educating women: schooling and identity in England and France, 1800-1867, Linda Clark


http://www.informaworld.com/smpp/title~content=g917442783~db=all?jumptype=alert&alerttype=new_issue_alert,email

European Educational Research Journal

European Educational Research Journal

Vol.8, n°4, décembre 2009



* Evidence-Based Education Policy: lip service or common practice? Empirical Findings from German, KATHRIN DEDERING
* Dichotomized Metaphors and Young People's Educational Routes, ELINA LAHELMA
* Insurance and Assurance: teachers' strategies in the regimes of risk and audit, PER LINDQVIST, ULLA KARIN NORDÄNGER
* Understanding the Universal Right to Education as Jurisgenerative Politics and Democratic Iterations, NINNI WAHLSTRÖM
* Preschool as an Arena of Gender Policies: the examples of Sweden and Scotland, CHARLOTTA EDSTRÖM
* European Union Initiatives to Enhance the Attractiveness of the Research Profession in Europe, Peter van der Hijden
* Academic Mobility and Hospitality: the good host and the good guest, Jane Kenway, Johannah Fahey

http://www.wwwords.co.uk/eerj/content/pdfs/8/issue8_4.asp

British Journal of Sociology of Education

British Journal of Sociology of Education

Vol.31, n°1, janvier 2010



* The bubble of privilege. Young, privately educated women talk about social class, Claire Maxwell, Peter Aggleton
* Teachers and the emotional dimensions of class in resource-affected rural Australia, Barbara Pini, Robin Price, Paula McDonald
* Childhood social status in society and school: implications for the transition to higher levels of education, Ylva Almquist, Bitte Modin, Viveca Ostberg
* Cultural capital and intellectual ability as predictors of scholastic achievement: a study of Slovenian secondary school students, Sergej Flere, Marina Tavcar Krajnc, Rudi Klanjsek, Bojan Musil, Andrej Kirbis
* 'Go, go on and go higher an' higher'. Second-generation Turks' understanding of the role of education and their struggle through the Dutch school system, Adel Pasztor
* Social processes of health and physical education teachers' identity formation: reproducing and changing culture, K. Sirna, R. Tinning, T. Rossi
* The socio-political significance of changes to the vocational education system in Germany, Antonia Kupfer
* Race, gender and educational desire: why black women succeed and fail, Greg Dimitriadis, Michelle Fine, Jennifer Lavia
* Re-contextualising the re-contextualisers or pedagogy of the impressed?, Anthony Green

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g917560054~tab=toc~order=page

Education and Information Technologies

Education and Information Technologies

Vol. 14, n°4, décembre 2009

Thème : Pedagogical Practices and ICT Use Around the World: Findings from the IEA International Comparative Study



* Pedagogical practices and ICT use around the world: Findings from the IEA international comparative study SITES2006, Tjeerd Plomp, Joke Voogt
* Mathematics and science teachers’ pedagogical orientations and their use of ICT in teaching, Nancy Law
* How different are ICT-supported pedagogical practices from extensive and non-extensive ICT-using science teachers?, Joke Voogt

http://springerlink.com/content/100163/?p=1a5a2df77a034a3b9b94202ef38a04d7&pi=0

British Journal of Educational Studies

British Journal of Educational Studies

Vol.57, n°4, décembre 2009



* EDITORIAL, James Arthur
* THE VERY IDEA OF A UNIVERSITY: ARISTOTLE, NEWMAN, AND US, Alasdair M I ntyreac
*
* SCHOOL IMPROVEMENT: REALITY AND ILLUSION, Robert Coe THE STATE, TEACHERS AND CITIZENSHIP EDUCATION IN SINGAPORE SCHOOLS, J B-Yasmine Sim, Murray Print
* EDUCATIONAL PARTICIPATION POST-16: A LONGITUDINAL ANALYSIS OF INTENTIONS AND OUTCOMES, Paul Croll
* GYPSY, ROMA AND TRAVELLER CHILDREN IN SCHOOLS: UNDERSTANDINGS OF COMMUNITY AND SAFETY, Martin Myers, Kalwant Bhopal

British Educational Research Journal

British Educational Research Journal

Vol.35, n°6, décembre 2009



* Pitching it right? Selection and learning at a music conservatoire, Rosie Burt-Perkins, Janet Mills
* 'No Outsiders': moving beyond a discourse of tolerance to challenge heteronormativity in primary schools, Renee DePalma, Elizabeth Atkinson
* Cooperative learning that features a culturally appropriate pedagogy, Nguyen Phuong-Mai, Cees Terlouw, Albert Pilot, Julian Elliott
* The doctoral experience in science: challenging the current orthodoxy, Jim Cumming
* CCTV, school surveillance and social control, Andrew Hope
* Drawing digital pictures: an investigation of primary pupils' representations of ICT and schools, Neil Selwyn, Daniela Boraschi, Suay Melisa Ozkula

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g916566299~tab=toc~order=page

Cambridge Journal of Education

Cambridge Journal of Education

Vol. 39, n°4, décembre 2009



* Responsible research: in defence of measured conclusions and cautious claims, Terry Haydn
* Notions of criticality: Singaporean teachers' perspectives of critical thinking in social studies, Mark Baildon, Jasmine Sim
* Sorting into teacher education: how the institutional setting matters, Stefan Denzler, Stefan Wolter
* Speaking in parables: the responses of students to a Bible-based ethos in a Christian City Technology College, Elizabeth Green
* Experiences of disabled students in initial teacher education, G. Macleod, K. R. Cebula
* Overlooked issues of religious identity in the school dinners debate, Alison Twiner, Guy Cook, Julia Gillen
* Ethics in educational research: introducing a methodological tool for effective ethical analysis, Kris Stutchbury, Alison Fox

# Promoting peace education via voluntary encounters, Boaz Yablon

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g917046221

Educational Research

Educational Research

Vol.51, n°4, décembre 2009



* How social and critical constructivism can inform science curriculum design: a study from South Africa, Michele Stears
* Understanding the real barriers to technology-enhanced innovation in higher education, Dirk Schneckenberg
* Concept map structure, gender and teaching methods: an investigation of students' science learning, Sabine Gerstner, Franz Bogner
* Classroom talk: co-constructing a 'difficult student', Nelson Graff

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g916265049~tab=toc~order=page

History of Education

History of Education

Vol.38, n°6, décembre 2009



* Travelling across national, paradigmatic and archival divides: new work for the historian of education, Tim Allender, Stephanie Spencer
* The work of teachers and others in and around a Birmingham slum school 1891-1920, Susannah Wright
* The musical careers of the poor: the role of music as a vocational training for boys in British care institutions 1870-1918, Nicola Sheldon
* From working parties to social work: middle-class girls' education and social service 1890-1914, Georgina Brewis
* Women's work or creative work? Embroidery in New South Wales high schools, Susan Wood
* Creating women's work in the academy and beyond: Carnegie connections, 1923-1942, Jenny Collins
* Republic of the learned: the role of libraries in the promotion of a US democratic vision, Carroll

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g914490287~tab=toc~order=page

Journal of Education Policy

Journal of Education Policy

Vol.24, n°6, novembre 2009

# The trials and tribulations of partnerships in refugee settlement services in Australia, Ravinder Kaur Sidhu, Sandra Taylor
# The inequalities in school choice in Spain in accordance to PISA data, Josep-Oriol Escardibul, Anna Villarroya
# The development of adult and community education policy in New Zealand: insights from Popper, Gloria Slater
# Accounting for quality in Australian childcare: a dilemma for policymakers, Karin Ishimine, Collette Tayler, Karen Thorpe
# Childcare workforce reform in England and 'the early years professional': a critical discourse analysis, Jayne Osgood
# Writing in policy, writing out lives, Patricia Machawira, Venitha Pillay
# Putting school commercialism in context: a global history of Junior Achievement Worldwide, Mayssoun Sukarieh, Stuart Tannock
# Governing by partnerships: dilemmas in Swedish education policy at the turn of the millennium, Magnus Dahlstedt

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g916953440~tab=toc~order=page

Oxford Review of Education

Oxford Review of Education

Vol.35, n°6, décembre 2009



* Consulting secondary school pupils about their learning, Paul Thompson
* Making 'right' choices? An ethnographic account of creativity, performativity and personalised learning policy, concepts and practices, Dennis Beach, Marianne Dovemark
* Citizenship education in Singapore: controlling or empowering teacher understanding and practice?, Jasmine B-Y. Sim, Murray Print
* Contextualising Catholic school performance in England, Andrew Morris
* Where's the vision? The concept of utopia in contemporary educational theory, Darren Webb
* Utopian totalism versus utopian realism: a reply to Darren Webb, David Halpin
* Tony Blair's big prize? A reply to Furlong, Dave Hall, Helen Gunter
* Whose big prize? A response to Hall and Gunter, John Furlong
* Citizenship education, Elizabeth Frazer

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=g917246460~tab=toc~order=page

Cahiers pédagogiques

Cahiers pédagogiques

N° 477, décembre 2009

Thème : Questions sensibles et sujets tabous

Éditorial : L’école n’est pas dans une bulle, assumons son ouverture au monde

1 Quand le tumulte du monde s’invite en classe

* Travailler le racisme en classe  : du discours à la parole, Fabrice Dhume 
* Racisme, religion, sexisme  : petites anecdotes, grandes questions, Monique Ferrerons,
* Lise Golomb et Françoise Lorcerie 
* Faire avec ou contre l’homophobie  ?, Philippe Watrelot 
* Une étoile jaune, ça vous dit quoi  ?, Sylvie Floc’hlay 
* Violence  : savoir analyser pour agir, Bruno Robbes 
* L’école à l’épreuve des heurts identitaires, Marie Laure Gérin 
* Du banal à l’odieux  : entre racisme et élitisme mal assumé au lycée, Valérie Renault 

À lire en ligne

* Un foulard, un lycée en crise, Michèle Amiel 
* Violence  : savoir analyser pour agir (version longue), Bruno Robbes 


2 Du rififi dans les savoirs

* Savoir que croire n’est pas savoir, Sylvain Connac 
* Enseigner l’évolution en Tunisie, Saïda Aroua 
* Faire de l’éducation morale sans moraliser, Michèle Coppens 
* Parlons des sujets qui fâchent, Roland Le Clézio 
* Au croisement des progrès scientifiques et des choix sociopolitiques, Jean Simonneaux 
* L’actualité du monde comme « histoire immédiate » dans la classe, Joël Mak dit Mack 
* Une histoire d’humour, Raoul Pantanella 

À lire en ligne

* Questions sensibles en histoire géographie, quelle formation  ?, Gilles Boyer 
* Faire de l’éducation morale sans moraliser (version longue), Michèle Coppens 


3 Mettre en mots les questions existentielles

* Un tsunami de paroles, Régis Guyon 
* Oser dire sa vie personnelle  ?, Anne Marie Lauria 
* Qui êtes vous madame la professeure  ?, Dominique Seghetchian Shomali 
* Un arbre généalogique pour passer de l’intime à l’universel, Sylvie Pansu 
* Faire une place au deuil, même dans la classe, Chantal Picarda et Richard Étienne 
* Peut on discuter de la mort  ?, Florent Amella 

À lire en ligne

* L’impensable à l’école Jean Michel Wavelet 


4 Des réponses, mais nécessairement ouvertes et nuancées

* Face à l’imprévu  : formation, improvisation ou bricolage  ?, Alain Jean 
* Assumer, oser les sujets sensibles, Élisabeth Bussienne et Michel Tozzi 

À lire en ligne

* Face à l’imprévu  : formation, improvisation ou bricolage  ? (version longue), Alain Jean 

http://www.cahiers-pedagogiques.com/spip.php?page=numero&id_article=6542

Revue française de pédagogie

Revue française de pédagogie

N° 167, avril-juin 2009

Thème : Retours sur la seconde explosion scolaire

Dossier

* Retours sur la seconde explosion scolaire, Poullaouec Tristan, Lemêtre Claire
* Scénarisation des dispositifs pédagogiques et inégalités d’apprentissage, Bonnéry Stéphane
* Des lectures lycéennes inopportunes en contexte scolaire, Renard Fanny
* Un " petit supérieur " : pratiques d'orientation en section de technicien supérieur, Orange Sophie
* Les classes populaires et l'université : la licence... et après ?, Hugrée Cédric
* Proximité professionnelle et distance scolaire : les jeunes ouvriers qualifiés et leurs trajectoires, Misset Séverine

Varia

* Améliorer la réussite des élèves en difficulté par les aides spécialisées, Brisset Christine, Berzin Christine, Villers Alain, Volck Annie
* Les visées de l'action de planification en éducation, Kamuzinzi Masengesho, Ketele Jean Marie de, Bonami Michel

Note de synthèse

* Efficacité des modes locaux de coordination et de gestion des établissements, Dumay Xavier

http://www.inrp.fr/publications/catalogue/web/Notice.php?not_id=RF+167

11th International Conference on Human Resource Development Research and Practice across Europe - Human Resource Development in the Era of Global Mobi

11th International Conference on Human Resource Development Research and Practice across Europe - Human Resource Development in the Era of Global Mobility

Date : 02-06-2010 - 04-06-2010

Pecs/Ουγγαρία

Organisation : University Forum for Human Resource Development (UFHRD)
en partenariat avec l'Academy of Human Resource Development (AHRD).

Programme :
In the global community of HRD professionals, the University Forum for Human Resource Development (UFHRD) and the Academy of Human Resource Development (AHRD) fulfill a key role in developing leading-edge HRD theories and practices through the international network of universities, individuals and organizations.



The theme of the 11th international conference is Human Resource Development in the Era of Global Mobility.
Global mobility of the workforce increased exponentially in the past decade and became a current phenomenon. This phenomenon is influenced by demographical forecasts that show evidence of extreme imbalances in the working age population around the globe and is facilitated by international treaties and labor policies that allow for an easier movement of people across borders. Scholars and practitioners have started to seek understanding of the issues related to global mobility and to address their challenges both at the individual, organizational and societal levels (talent development, brain circulation, global mindset, corporate social responsibility, corporate citizenship, global citizenship, etc.). The aim of this conference is to create a learning environment where researchers, academics and practitioners can deepen their understanding and explore the potentials of HRD in the era of global mobility.

Within the conference theme a number of streams have been identified to assist with the positioning of the contributions. Please find below the planned streams, however, if you feel that your contribution lies outside any of these areas but connected to the conference theme, your submission is still highly welcome.

• Global Mobility and Talent Development
• Leadership and Management Development
• Learning and Performance at Work
• Vocational Education and Training and Continuing Professional Education and Development
• Work-Life Balance, Organizational Culture and Corporate Social Responsibility
• Business Strategy, Knowledge Management and Organizational Learning and Change
• Gender Issues in HRD
• Critical Perspectives in HRD
• Theoretical and Methodological Issues in HRD
• Innovative Approaches to Support Learning and Teaching in HRD
• The Practice of HRD
• Doctoral Workshop

Deadline for Abstract and Proposal Submission : 18th January, 2010.

URL : http://hrdconf-pecs2010.eu/

15e Conférence générale de l'AIU - Ethics and Values in Higher Education in the Era of Globalization: What Role for the Disciplines?

15e Conférence générale de l'AIU - Ethics and Values in Higher Education in the Era of Globalization: What Role for the Disciplines?

Date : 25-06-2010 - 26-06-2010

Vilnius

Organisation : Association internationale des universités (AIU)


Programme :
The emphasis on scientific research and innovation for economic competitiveness has been a dominant trend in higher education for several years. Fears that humanities and social science disciplines will be given less recognition
and funding have been allayed to some extent by the recognition that scientific discoveries impact on society, often pushing the boundaries of ethical conduct and moving humanity into unknown and unexplored terrains, where the only framing considerations are those of our (often diverse) value systems. In addition, the increasing acceptance that ‘soft skills’ such as the capacity to communicate, understand others, work well in teams across disciplines and cultures, are essential learning outcomes for all graduates and provide additional justification for a strong role for social science teaching and research. Finally, in an increasingly globalized world, where value systems, world-views and even understanding of history are quite different, preparing
responsible and ethical world citizens is seen as part of the role of each and every academic discipline.


The IAU 2010 International Conference will address these broad questions with institutional leaders as well as academics and researchers from all disciplines. The aim is to compare and contrast and, most importantly, to find commonalities and bridges between the various disciplines - specific concerns and challenges. How can disciplinary approaches and experiences enrich each other and contribute to a more global code of ethics for higher education? How do perspectives on these issues differ across cultures? These and the subtopics below will be the issues explored by keynote speakers and panelists in
parallel workshop sessions.


Topics :

• Ethics and Values: the Distinct and Related Challenges of the Social Sciences, the Humanities, Life Sciences and Technology
• What Place for Enduring Values and Moral Leadership in Higher Educati on in the Era of Globalization?
• State, Societal and Individual Obligations for Safeguarding Values and Ethics
in Higher Education
• Human Needs, Human Rights and the Dilemmas of Choice
• Towards an Interdisciplinary Global Code of Ethics for Higher Education?

http://www.mruni.eu/en/padaliniai/direkcijos/tarptautiniu_rysiu_direkcija/tarptautines_konferencijos/pua/

7th International Euredocs Conference 2010 - Deconstructing the Europeanization’ processes of higher education and Research

7th International Euredocs Conference 2010 - Deconstructing the Europeanization’ processes of higher education and Research

Date : 28-05-2010 - 30-05-2010

Lausanne

Organisation : European Research and Higher Education Doctoral Studies (Euredocs)
Localement : OSPS (Observatoire science, politique et société), université de Lausanne

Programme :
The 7th EUREDOCS Conference will address the following theme: Deconstructing the Europeanization’ processes of higher education and research.
Instead of focusing on a specific dimension of the Europeanization process of national higher education and research systems, this conference is an attempt to build a comprehensive picture of the multilevel and multidimensional processes implicated in the Europeanization of higher education and research.
What does PhD researches identify as groundbreaking characteristics of this process? How can we today define, typify the higher education and research Europeanization?


As a consequence, the papers presented are free to analyse one or several dimensions characterising this process, being structural, organisational or functional dimensions.
For example, the papers can address university governance, academic careers structure or curricula content. They can develop national, institutional, disciplinary or comparative case study, quantitative or qualitative approaches. They are free to question organisations, actors or power relationships. They can focus on objective dimensions of the Europeanization as well as subjective dimensions, questioning for example how academics think that Europeanization changes their professional activity.
Whatever the dimension researched, the paper must built on original empirical data to analyse a singular dimension of the HE Europeanization process.
The ultimate aim of the conference thus consists, through a bottom up approach and an inductive procedure, to develop a holist and up to date perspective on this topic, each paper bringing an original piece to the building up of the whole puzzle.

EUREDOCS conferences are open to all young researchers preparing a PhD or having finished their PhD within the past three years and working on higher education and research in Europe.
The scientific committee of EUREDOCS each time selects about 15 proposals and the papers are extensively discussed during the conference.


The deadline for the submission of a proposal is 25 January 2010.


About EUREDOCS
EUREDOCS is a doctoral network on Europeanization of higher education and research, animated by Sciences Po. It aims at facilitating and enabling more communication exchange and mobility among young scholars in this field. Each year an international conference for PhD candidates and recent doctorates is organized. The members of the scientific committee of EUREDOCS are :

- CIPES, Center for Research in Higher Education Policies, Portugal (Pedro Teixeira)
- CHEPS, University of Twente, Netherland (Jürgen Enders)
- CSO, Sciences Po and CNRS, France (Christine Musselin)
- Institute of Education, University of London, United Kingdom (Vincent Carpentier)
- International Centre for Higher Education Research (INCHER-Kassel), University of Kassel, Germany (Barbara Kehm )
- OSPS, University of Lausanne, Switzerland (Gaële Goastellec)
- School of Education, Roehampton University, United Kingdom (Penny Jane Burke)
- Stein Rokkan Centre for Social Studies, University of Bergen, Norway (Ivar Bleiklie)

URL : http://www.euredocs.sciences-po.fr/index.htm

Δευτέρα, 7 Δεκεμβρίου 2009

Διεθνές Συνέδριο - Πάντειο Πανεπιστήμιο

Ένα συνέδριο με επίκαιρη θεματολογία:

Διεθνές Συνέδριο: "Εξεγερσιακές Συλλογικές Δράσεις σε Συγκριτική Προοπτική"
Πάντειο Πανεπιστήμιο, 9-11 Δεκεμβρίου

Πρόγραμμα συνεδρίου στην παρακάτω σύνδεση:

http://rapidshare.com/files/317569291/programma_gr-1.pdf.html

Quality in Higher Education

Quality in Higher Education
Volume 15 Issue 3 2009


Editorial
James Williams Associate Editor
Pages 191 – 192

Academics’ Professionalism and Quality Mechanisms: Challenges and Tensions
Ming Cheng
Pages 193 – 205

The Work-related Quality of Life Scale for Higher Education Employees
Julian A. Edwards; Darren Van Laar; Simon Easton; Gail Kinman
Pages 207 – 219

National Qualification Frameworks: Developing Research Perspectives
Scott Fernie; Nick Pilcher
Pages 221 – 232

Organisational Values in Higher Education: Perceptions and Preferences of Staff
Jan Kleijnen; Diana Dolmans; Arno Muijtjens; Jos Willems; Hans Van Hout
Pages 233 – 249

On the Relationship of External Quality Assurance and Equity: Can they Converge on National Policy Agendas?
Michaela Martin
Pages 251 – 262

A Case Study of an Institutional Audit: A Social Realist Account
Lynn Quinn; Chrissie Boughey
Pages 263 – 278

A Network Approach to Curriculum Quality Assessment
J. Zoe Jordens; Nick Zepke
Pages 279 – 289

Forum

Survey Platform: A Factor Influencing Online Survey Delivery and Response Rate
Chenicheri Sid Nair; Phillip Adams
Pages 291 – 296

Comparative Political Studies (ii)

Comparative Political Studies (ii)
January 2010, Volume 43, No. 1

Sona N. Golder
Bargaining Delays in the Government Formation Process
Comparative Political Studies 2010 43: 3-32.

Michael Becher
Constraining Ministerial Power: The Impact of Veto Players on Labor Market Reforms in Industrial Democracies, 1973-2000
Comparative Political Studies 2010 43: 33-60

Paul R. Abramson, John H. Aldrich, André Blais, Matthew Diamond, Abraham Diskin, Indridi H. Indridason, Daniel J. Lee, and Renan Levine
Comparing Strategic Voting Under FPTP and PR
Comparative Political Studies 2010 43: 61-90.

Richard S. Conley and Marija A. Bekafigo
"No Irish Need Apply"? Veto Players and Legislative Productivity in the Republic of Ireland, 1949-2000
Comparative Political Studies 2010 43: 91-118.

Clarisa Pérez-Armendáriz and David Crow
Do Migrants Remit Democracy? International Migration, Political Beliefs, and Behavior in Mexico
Comparative Political Studies 2010 43: 119-148.

Jennifer Pribble
Book Review: Brooks, S. M. (2009). Social Protection and the Market in Latin America. The Transformation of Social Security Institutions. Cambridge, UK: Cambridge University Press
Comparative Political Studies 2010 43: 149-153.

Royce Carroll
Book Review: Carey, J. M. (2009). Legislative Voting and Accountability. Cambridge, UK: Cambridge University Press
Comparative Political Studies 2010 43: 153-156.

Antje Ellermann
Book Review: Menz, G. (2009). The Political Economy of Managed Migration: Nonstate Actors, Europeanization, and the Politics of Designing Migration Policies. Oxford, UK: Oxford University Press
Comparative Political Studies 2010 43: 156-160.

Comparative Political Studies (i)

Comparative Political Studies (i)

December 2009, Volume 42, No. 12

G. Bingham Powell, Jr
The Ideological Congruence Controversy: The Impact of Alternative Measures, Data, and Time Periods on the Effects of Election Rules
Comparative Political Studies 2009 42: 1475-1497.

Michael Bruter
Time Bomb?: The Dynamic Effect of News and Symbols on the Political Identity of European Citizens
Comparative Political Studies 2009 42: 1498-1536

Markus Freitag and Marc Bühlmann
Crafting Trust: The Role of Political Institutions in a Comparative Perspective
Comparative Political Studies 2009 42: 1537-1566.

Andrew B. Whitford and Justin A. Tucker
Technology and the Evolution of the Regulatory State
Comparative Political Studies 2009 42: 1567-1590.

Κυριακή, 6 Δεκεμβρίου 2009

The Journal of Higher Education

The Journal of Higher Education
Volume 80, Number 6, November/December 2009


General Education Models: Continuity and Change in the U.S. Undergraduate Curriculum, 1975–2000
Steven Brint, Kristopher Proctor, Scott Patrick Murphy, Lori Turk-Bicakci, Robert A. Hanneman
pp. 605-642

University Students’ Perceptions of Plagiarism
Lori G. Power
pp. 643-662

College Knowledge of 9th and 11th Grade Students: Variation by School and State Context
Angela D. Bell, Heather T. Rowan-Kenyon, Laura W. Perna
pp. 663-685

Partisans, Professionals, and Power: The Role of Political Factors in State Higher Education Funding
Michael K. McLendon, James C. Hearn, Christine G. Mokher
pp. 686-713

Book Reviews
The Gender Gap in College: Maximizing the Developmental Potential of Women and Men (review)
Judith Glazer-Raymo
pp. 714-716

Turnaround: Leading Stressed Colleges and Universities to Excellence (review)
James C. Hearn
pp. 716-718

Education Law Stories (review)
J. Douglas Toma
pp. 719-721
Annual Index
Annual Index
pp. 722-728

Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου 2009

Περί τσιγγάνων

Εργασίες Δασκαλάκη Η.

Διδακτορική διατριβή:
Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας,
Goldsmiths College, University of London
Τίτλος Διδακτορικής Διατριβής: “Experiencing Distinctiveness at the Margins of the School: Relatedness, Performance and Becoming a Greek Gypsy”

Δημοσιεύσεις:
1) Δασκαλάκη, H. (άρθρο υπό δημοσίευση για το οποίο επισυνάπτεται βεβαίωση), «Τσιγγάνοι και σχολείο: προς μια ερμηνευτική αναθεώρηση των εκπαιδευτικών πρακτικών των Τσιγγάνων και των Ρομά στην Ελλάδα», Δοκιμές, Τεύχος 15-16, 2009 (υπό έκδοση).
2) Δασκαλάκη, Η. (άρθρο υπό δημοσίευση για το οποίο επισυνάπτεται βεβαίωση) «Μεθοδολογικά και επιστημολογικά ζητήματα στην επιτόπια έρευνα με “παιδιά”: εθνογραφικές εμπειρίες από έναν καταυλισμό Τσιγγάνων στην Αθήνα». Στο Μ. Πουρκός και Μ. Δαφέρμος (Επιμ.), Επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα της ποιοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, Αθήνα, Ατραπός (υπό έκδοση).
3) Δασκαλάκη, Η. «Το ‘παράδοξο του σχολείου’ και η διαπραγμάτευση της διαφορετικότητας των Τσιγγάνων ενός καταυλισμού στην Αθήνα», Αριάδνη, Επιστημονική Επετηρίδα Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, Τεύχος 13, 2007, σελ.192-222.
4) Daskalaki, I. “The Role of Μarriage in the Socio-Economic Life of Gypsy Community”, TOTEM: The University of Western Ontario Journal of Anthropology, Volume 11- 2002/2003, σελ. 13-28.

Δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο
1) Daskalaki, I. “Negotiating Distinctiveness at the Margins of the School: The Centrality of Childhood for Definitions of Greek-Gypsyness”.
http://www.lse.ac.uk/collections/hellenicObservatory/pdf/symposiumPapersonline/Daskalaki.pdf
2) Daskalaki, I. “Greek Gypsy Identity and the Relationship between the Greek Gypsies and the State”.
http://www.lse.ac.uk/collections/hellenicObservatory/pdf/symposiumPapersonline/Daskalaki.pdf

3) Δασκαλάκη, Η. «Νοικοκυριό, έμφυλες ταυτότητες και ευέλικτα μοντέλα εργασίας: η περίπτωση των Ελλήνων Τσιγγάνων ενός καταυλισμού στην Αθήνα».
http://www.aegean.gr/gender-postgraduate/

Κόμμα κα κράτος

Δεν ξέρω αν το είχατε δει:

1. Το κομματικό κράτος διαιωνίζεται
Του ΠΑΝΤΕΛΗ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

Οργανο διαιώνισης της ταξικής κυριαρχίας, μηχανισμός ελέγχου, συμπύκνωση των κοινωνικών δυνάμεων ή μέσο πραγμάτωσης του κοινού καλού;

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=93145

2.Διάλογοι για το ιδεολογικό στίγμα της Ν.Δ.
Ελλειμμα δημιουργικής πνοής
Του ΠΑΝΤΕΛΗ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=106771

Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2009

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση - Μετανάστευση - Διαχείριση Συγκρούσεων και Παιδαγωγική της Δημοκρατίας

13ο Διεθνές Συνέδριο
“Διαπολιτισμική Εκπαίδευση - Μετανάστευση - Διαχείριση Συγκρούσεων και Παιδαγωγική της Δημοκρατίας”



Thraki Palace Hotel & Conference Center, Αλεξανδρούπολη

7-9 Μαίου 2010

www.kedek.gr

Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2009

H αξιολόγηση για το πρόγραμμα ένταξης τσιγγανοπαίδων

Μια που βρήκε στο διαδίκτυο....

http://phedps.uoi.gr/eekaae/ROMA/axiologisi.pdf

Quelle vie scolaire pour les élèves ?

file:///C:/Documents%20and%20Settings/user/Local%20Settings/Temporary%20Internet%20files/OLKF/novembre2009%20%282%29.htm